لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

هشدار بریتانیا به روسیه درباره پرونده شهروند آمریکایی متهم به جاسوسی


 روسیه پل ویلان را به جاسوسی متهم کرده است.
روسیه پل ویلان را به جاسوسی متهم کرده است.

بریتانیا روز جمعه به روسیه هشدار داد که نباید از افراد بعنوان امتياز در معادلات دیپلماتیک استفاده کرد.

پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که پاسپورت بریتانیایی دارد روز ۲۸ دسامبر توسط اداره امنیت فدرال روسیه و به ظن فعالیت های جاسوسی در مسکو بازداشت شد.

خانواده او می گویند آقای ویلان بی گناه است و برای شرکت در مراسم عروسی یکی از هم قطاران پیشین خود به مسکو سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا گفت:«از افراد نباید بعنوان گروگان در معادلات دیپلماتیک استفاده شود. ما به شدت در مورد پل ویلان نگران هستیم و خدمات کنسولی در اختیار او گذاشته ایم. دولت آمریکا این پرونده را دنبال می کند چون او شهروند آمریکا و بریتانیاست.»

پل ویلان پس از ترک نیروهای مسلح آمریکا بعنوان مدیر در شرکت های خصوصی امنیتی آمریکایی مشغول به کار بوده، بارها به روسیه سفر کرده و در آن کشور دوستان و آشنایان فراوانی دارد.

مایک پومپئو چند روز پیش گفت از دولت روسیه خواسته تا در مورد بازداشت آقای ویلان توضیح دهد و اگر مشخص شود که این بازداشت قابل توجیه نیست آمریکا خواهان آزادی و بازگشت بلادرنگ او خواهد شد.

اداره امنیت فدرال روسیه پرونده ای برای تحقیق در مورد پل ولان گشوده ولی در مورد اتهامات او هیچ اطلاعات و مدرکی ارائه نکرده است. طبق قوانین روسیه مجازات جاسوسی بین ۱۰ تا ۲۰ سال زندان است.

رویترز می‌گوید، با وجود تمایل شخصی روسای جمهور آمریکا و روسیه برای بنای مناسبات بهتر پرونده پل ویلان تنش در مناسبات دو کشور را تشدید خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز می افزاید نهادهای امنیتی آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ روسیه را به دخالت در این انتخابات متهم کردند. روسیه همواره این اتهام را تکذیب کرده است.

ولادیمیر پوتین در گذشته گفته بود به امید بهبود مناسبات با واشنگتن از اقدامات تلافی جویانه علیه آمریکا پرهیز خواهد کرد. ولی بازداشت پل ویلان نشان می دهد که محاسبات دولت روسیه در این زمینه احتمالا تغییر کرده است.

ماریا بوتینا یک شهروند روس ماه گذشته پس از بازداشت در آمریکا اعتراف کرد که بعنوان جاسوس روسیه هدف فعالیت های او تاثیر گذاری بر گروههای سیاسی محافظه کار بوده است.

برخی از کارشناسان امنیتی معتقدند که بازداشت پل ویلان احتمالا به دستور ولادیمیر پوتین و با هدف فراهم کردن زمینه تعویض او با خانم بوتینا صورت گرفته است.

دمیتری نوویکوف معاون کمیته سیاست خارجی مجلس سفلی پارلمان روسیه در مورد احتمال چنین معاوضه ای گفت نهادهای امنیتی کشور ابتدا باید تحقیقات خود را کامل کنند و «بعد خواهیم دید.»

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG