لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

شکست مذاکرات دو حزب اصلی بریتانیا در مورد برگزیت


ترزا می روز پنجشنبه اعلام کرد در ماه ژوئن زمان کناره گیری خود از مقام نخست وزیری را اعلام خواهد کرد.
ترزا می روز پنجشنبه اعلام کرد در ماه ژوئن زمان کناره گیری خود از مقام نخست وزیری را اعلام خواهد کرد.

گفت وگوهای دو حزب اصلی بریتانیا در مورد برگزیت روز جمعه ۲۷ اردیبهشت به شکست انجامید و جرمی کوربین رهبر حزب کارگر دلیل آنرا دولت رو به سقوط ترزا می نخست وزیر آن کشور اعلام کرد.

حدود سه سال پس از همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که حدود ۵۲ درصد به آن رای مثبت دادند هنوز آینده این تصمیم سرنوشت ساز روشن نیست. آخرین مهلت تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا برای اجرای برگزیت که قرار بود اواخر مارس امسال اجرا شود روز ۳۱ اکتبر است.

مذاکرات حزب حاکم محافظه کار با حزب اصلی مخالف دولت یعنی حزب کارگر پس از آن به شکست انجامید که ترزا می روز پنجشنبه اعلام کرد در ماه ژوئن زمان کناره گیری خود از مقام نخست وزیری را اعلام خواهد کرد.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر روز جمعه خطاب به ترزا می نوشت مذاکرات دو حزب که از اوایل آوریل شروع شده به دلیل بی ثباتی دولت او و عدم تغییر مواضعش در زمینه برگزیت دیگر به جایی نخواهد رسید.

آقای کوربین در بخشی از نامه خود نوشت:«ما نتوانسته ایم برخی از اختلافات مهم را حل کنیم و مهمتر از آن ضعف و افزایش بی ثباتی حکومت شما به این معناست که هیچ تضمینی وجود ندارد که هر آنچه مورد توافق دو طرف قرار بگیرد واقعا اجرا خواهد شد.»

او افزود حزب کارگر با طرح پیشنهادی ترزا می برای برگزیت که قرار است مجددا اوایل ماه آینده در پارلمان به رای گذشته شود مخالفت خواهد کرد. او به خبرنگاران گفت امکان ندارد حتی بخشی از توافق برگزیت تا پایان ماه ژوئیه تصویب شود.

توافق ترزا می با اتحادیه اروپا در مورد برگزیت سه بار توسط پارلمان بریتانیا رد شده است. خانم می قرار است لایحه مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را که تصویب آن قبل از اجرای برگزیت الزامی است اوایل ماه ژوئن در پارلمان به رای بگذارد.

یک مقام دفتر نخست وزیری بریتانیا به خبرگزاری رویترز گفت این لایحه پیشنهادی با طرح قبلی تفاوت دارد و حاوی نکات جدیدی است که برخی از نگرانی های نمایندگان پارلمان را رفع خواهد کرد.

ترزا می در سخنرانی تلویزیونی خطاب به رای دهندگان در آستانه برگزاری انتخابات پارلمان اروپا گفت دلیل اصلی شکست مذاکرات دو حزب اختلاف درونی حزب کارگر در مورد برگزاری یک همه پرسی دیگر است.

خانم می در این مذاکرات امکان مانور چندانی نداشت چون دادن هرگونه امتیازی به حزب کارگر نارضایتی و شکاف در حزب او را تشدید می کرد. در مقابل حزب کارگر نیز نگران بود که هر توافقی با حزب محافظه کار ممکن است توسط رهبر بعدی آن که به زودی جای ترزا می را خواهد گرفت لغو شود.

بحران برگزیت در بریتانیا همه را متعجب کرده و با توجه به بن بست موجود در لندن اکنون هر حالتی برای آینده این بحران از جمله خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، احتمال یک توافق جدید، برگزاری انتخابات زودرس و حتی برگزاری یک همه پرسی دیگر محتمل است.

تحت تاثیر شکست گفتگوهای دو حزب ارزش برابری پوند در برابر دلار به نازلترین حد از اواسط ژانویه سقوط کرد.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG