لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

دفاع ترزا می از تاخیر در اجرای برگزیت؛ منتقدان خواستار استعفای او شدند


موافقت ترزا می با تاخیر در اجرای برگزیت خشم تندروها در پارلمان بریتانیا را برانگیخته است.
موافقت ترزا می با تاخیر در اجرای برگزیت خشم تندروها در پارلمان بریتانیا را برانگیخته است.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، از تصمیم خود برای به تاخیر انداختن برگزیت دفاع کرد و خواستار مصالحه با رهبر حزب کارگر بر سر طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شد.

اتحادیه اروپا با تاخیر در برگزیت به مدت شش ماه موافقت کرده است در حالی که خانم می تلاش می‌کند که بتواند با جلب نظر حزب اپوزیسیون کارگر توافقی را که با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت به دست آورده است، عملی کند. پارلمان بریتانیا تاکنون سه بار این توافق را رد کرده است.

ترزا می روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین خطاب به پارلمان گفت: «راه و روش معمول سیاست‌‌ورزی در بریتانیا چنین نیست...دستیابی به توافق کار ساده‌ای نیست و اگر قرار است موفق شویم باید هر دو طرف با هم مصالحه کنند».

می با نتیجه نشست صبح پنج‌شنبه اتحادیه اروپا مبنی بر تاخیر در برگزیت موافقت کرد تا بریتانیا روز جمعه بدون توافق از این اتحادیه خارج نشود، اما او چندان مشخص نکرد که چگونه می‌خواهد بزرگ‌ترین بحران سیاسی در کشور خود طی هفتاد سال اخیر را حل‌وفصل کند.‌

با این حال تصمیم وی خشم تندروها در پارلمان بریتانیا را برانگیخت که خواستار خروج از اتحادیه اروپا در اولین فرصت ممکن هستند از جمله بیل کَش، عضو حزب محافظه‌کار، که این تاخیر را «تسلیمی خفت‌بار» نامید.

این نماینده پارلمان بریتانیا که هم‌حزبی ترزا می نیز محسوب می‌شود، گفت: «آیا او این را هم می‌پذیرد که این توافق با اتحادیه اروپا به دموکراسی ما، به اصل قانون اساسی ایرلند شمالی، به حق حاکمیت ما بر خودمان، به اختیارمان در مورد قوانین خود و همچنین به منافع ملی ما ضربه می‌زند؟ آیا او استعفا خواهد داد؟»

ترزا می اما در واکنش گفت: «فکر می‌کنم که خود شما جواب آن را می‌دانید».

وی سپس تاکید کرد که در حال حاضر هیچ چیزی فوری‌تر و حیاتی‌تر از اجرای برگزیت نیست و او می‌خواهد که بریتانیا به سرعت توافق خروج از اتحادیه اروپا را تایید کند تا در انتخابات ماه آینده پارلمان اروپایی شرکت نکند.

این در حالی است که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، نیز که ترزا می درصدد جلب رضایت او بر سر چگونگی روابط دراز مدت بریتانیا با اتحادیه اروپاست، از منتقدان تاخیر بیشتر در برگزیت است.

وی اظهار داشت: «این دومین تمدید مهلتی که ظرف دو هفته رخ داده، نه تنها گویای یک شکست دیپلماتیک است، بلکه نشانه مهمی از سوءمدیریت دولت در فرایند برگزیت است».

آقای کوربین اما به رغم این نیش و کنایه خود، خواستار گفت‌وگوهای بیشتری شده است.

منبع: خبرگزاری رویترز/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG