لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

نخست وزیر بریتانیا خواستار تعویق برگزیت تا پایان ماه ژوئن شد


دونالد توسک و ترزا می (عکس از آرشیو)
دونالد توسک و ترزا می (عکس از آرشیو)

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا روز جمعه ۱۶ فروردین در نامه ای خطاب به اتحادیه اروپا خواستار به تعویق افتادن زمان اجرای خروج از این اتحادیه، برگزیت، به ۳۰ ژوئن شد و گفت درعین حال تلاش خواهد کرد برای پرهیز از شرکت بریتانیا در انتخابات پارلمانی اروپا هر چه سریعتر از این اتحادیه خارج شود.

اما به گفته مقامات اتحادیه اروپا دونالد توسک، رییس شورای اروپا با توجه به اختلافات عمیق سیاسی در بریتانیا پیشنهاد داده برگزیت یک سال به تعویق بیافتد تا گرایش های مختلف در آن کشور بتوانند به توافق برسند.

به گزارش خبرگزاری رویترز هرگونه تعویقی در مهلت تعیین شده برای اجرای برگزیت مستلزم تصویب آن از سوی تمامی ۲۷ عضو دیگر اتحادیه اروپاست و برخی از این کشورها به خصوص فرانسه خواستار ارائه دلایل بهتری از سوی بریتانیا برای این تعویق هستند.

پس از سررسیدن مهلت اولیه برای اجرای برگزیت که ۲۹ مارس بود اکنون بریتانیا فقط یک هفته فرصت دارد. ولی با توجه به اینکه پارلمان بریتانیا سه بار طرح مورد توافق نخست وزیر و اتحادیه اروپا را رد کرد اکنون ترزا می مجبور شده فرصت بیشتری درخواست کند.

اختلافات عمیق در حزب محافظه کار خانم می و در حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت، باعث شد پارلمان بریتانیا در رای گیری های متعدد و پیاپی نتواند در مورد یک طرح جایگزین برای برگزیت به توافق برسد. گزینه های متعددی از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا گرفته تا لغو برگزیت و برگزاری یک همه پرسی دیگر در پارلمان به رای گذاشته شد ولی هیچیک رای لازم را به دست نیاورد و سرنوشت مهم ترین تغییر سیاسی بریتانیا در دهه های اخیر کماکان مبهم است.

ترزا می بالاخره پذیرفت که دولت حزب محافظه کار که در اقلیت است نمی تواند به تنهایی معضل برگزیت را حل کند و برای یافتن راه حلی مورد قبول دو حزب اصلی کشور مذاکرات با جرمی کوربین رهبر حزب کارگر را آغاز کرد.

ولی پیشرفت این مذاکرات به زمان بیشتری نیاز دارد و در نتیجه ممکن است بریتانیا مجبور شود در انتخابات پارلمانی اروپا که روز ۲۳ مه برگزار خواهد شد شرکت کند. خانم می تاکنون تلاش کرده بود به هر قیمت از وقوع این سناریو جلوگیری کند.

خبرگزاری رویترز می افزاید ترزا می در نامه خود خطاب به اتحادیه اروپا نوشت:«دولت بریتانیا پیشنهاد می کند که تعویق تا ۳۰ ماه ژوئن ادامه پیدا کند.»

نخست وزیر بریتانیا در بخش دیگری از نامه می افزاید:«دولت خواستار توافق در مورد یک زمانبندی است که براساس آن بریتانیا قبل از ۲۳ ماه مه از اتحادیه اروپا خارج شود و در نتیجه در انتنخابات پارلمانی اروپا شرکت نکند. ولی اگر این حالت ممکن نباشد به شکل مسئولانه ای همه مقدمات انتخابات را فراهم خواهد کرد.»

ولی به نظر می رسد اتحادیه اروپا به نوعی تعویق که دوباره به عدم تصمیم گیری قاطع منجر شود تمایلی ندارد. این اتحادیه حدود دو هفته پیش با درخواست ترزا می برای تعویق مهلت برگزیت تا ۳۰ ژوئن مخالفت کرد.

اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه برگزار می شود در این مورد تصمیم گیری خواهد کرد.

به گفته مقامات ارشد اتحادیه اروپا دونالد توسک رییس شورای اروپا قرار است در این جلسه تعویق به مدت یک سال را پیشنهاد دهد. در طرح او همچون پیشنهاد ترزا می، در صورت تصویب طرح موجود برای برگزیت بریتانیا می تواند زودتر از پایان این دوره یک ساله از اتحادیه اروپا خارج شود.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت:«تنها راه حل منطقی یک تعویق طولانی ولی منعطف است. برای هر دو طرف خوب خواهد بود چون به بریتانیا انعطاف لازم را خواهد داد و در عین حال از چانه زنی های هر چند هفته یکبار بین بریتانیا و اتحادیه اروپا برای تمدید مجدد مهلت برگزیت جلوگیری خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG