لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

گزارش پارلمان بریتانیا: دولت مساله دخالت روسیه را در همه پرسی برگزیت پيگيری نکرد


مخالفان برگزیت در مقابل پارلمان بریتانیا (عکس از آرشیو)
مخالفان برگزیت در مقابل پارلمان بریتانیا (عکس از آرشیو)

کمیته امنیتی و اطلاعاتی پارلمان بریتانیا در گزارشی از نتایج تحقیقات خود در مورد اقدامات روسیه در این کشور گفت دولت بریتانیا تا کنون نتوانسته دخالت های احتمالی مسکو در همه پرسی مربوط به خروج از اتحادیه اروپا، برگزیت را مشخص کند و از نهادهای امنیتی کشور خواست در این مورد تحقیق کرده و نتایج آنرا منتشر کنند.

البته این کمیته در گزارش خود خاطر نشان کرد که روسیه تلاش کرده بود در همه پرسی استقلال اسکاتلند که در سال ۲۰۱۴ برگزار شد دخالت کند.

به گزارش رویترز٬ این کمیته افزود که «ام آی ۵» نهاد ضد اطلاعاتی داخلی بریتانیا در پاسخ به درخواست این کمیته فقط یک متن شش خطی در اختیار آن قرار داده است.

کمیته امور امنیتی و اطلاعاتی پارلمان بریتانیا در بخشی از این گزارش که بیش از یک سال پیش تهیه شده می گوید:«به نظر این کمیته نهادهای امنیتی بریتانیا باید از دخالت های احتمالی روسیه در همه پرسی برگزیت یک ارزیابی مشخص تهیه کرده و خلاصه ای از بخش های غیر محرمانه آن را منتشر کنند.»

دولت بوریس جانسون ضمن رد درخواست این کمیته برای انجام یک تحقیقات گفته است که هیچ نشانه ای از دخالت «موفقیت آمیز» روسیه در کارزار تبلیغاتی و همه پرسی برگزیت مشاهده نشده است.

این گزارش روسیه را به عنوان یک قدرت متخاصم و به دلیل حملات سایبری آن کشور، دخالت در انتخابات و پولشویی تهدیدی جدی برای بریتانیا و غرب ترسیم می کند.

کمیته امور امنیتی و اطلاعاتی پارلمان بریتانیا در بخشی از گزارش خود می گوید «به نظر می رسد که روسیه بریتانیا را یکی از اهداف اصلی اقدامات جاسوسی خود در غرب قلمداد می کند.»

این گزارش می افزاید که اطلاعت منتشر شده در منابع علنی نشان می دهد که روسیه تلاش کرده در کارزار تبلیغاتی مربوط به برگزیت دخالت کند ولی شواهد معتبری در اثبات اين دخالت پیدا نشده است.

استوارت هوسی، یکی از اعضای این کمیته از حزب ملی اسکاتلند در نشست خبری مربوط به تشریح این گزارش گفت:«موضوع اصلی این است که آنها (دولت بریتانیا) حتی این سوال را پیگیری نکرده اند و این موضوع اصلی این گزارش است.»

کوان جونز، یک عضو دیگر این کمیته از حزب کارگر بریتانیا نیز گفت:«ما شواهدی در تائید دخالت روسیه پیدا نکردیم چون این شواهد جمع آوری نشده و هیچکس در دولت نه این سوال را پیگیری کرده و نه به دنبال پیدا کردن شواهد بوده است.»

کاخ کرملین می گوید روسیه هیچگاه در رای گیری و کارزار انتخاباتی کشورهای دیگر دخالت نکرده است و دولت های آمریکا و بریتانیا را به روسیه ستیزی متهم کرده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز سه شنبه گفت:«روسیه هیچگاه در روند انتخاباتی کشورهای دیگر، نه آمریکا، نه بریتانیا و نه هیچ کشور دیگری دخالت نکرده است.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گزارش پارلمان بریتانیا را «روسیه ستیزی در قالب خبر جعلی» توصیف کرد.

پس از آنکه دولت بریتانیا در سال ۲۰۱۷ روسیه را به مسموم کردن سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه و دخترش به وسیله ماده سمی مخرب اعصاب در یکی از شهرهای انگلستان متهم کرد مناسبات لندن و مسکو تیره شد.

هفته گذشته نیز دولت بریتانیا گفت که عوامل روسیه تلاش کرده اند در انتخابات سراسری سال گذشته این کشور دخالت کنند.

گزارش کمیته امورامنیتی و اطلاعاتی پارلمان بریتانیا در بخش مربوط به کارزار و همه پرسی برگزیت به شدت سانسور شده و ضمیمه محرمانه این بخش منتشر نشده است.

این کمیته در گزارش خود روسیه را یکی از منابع اصلی پول های فاسدی می داند که مرکز مالی لندن از آن استقبال کرده است. در بخشی از این گزارش گفته می شود «بریتانیا از پول هایی که مبدا آن روسیه است بدون هیچ سوال و تحقیقی در مورد منشا این ثروت های هنگفت استقبال کرده است. بریتانیا به یکی از مقصد های مطلوب برای الیگارش های روس و ثروت آنها بدل شده است.»

این گزارش می افزاید «مرکز مالی لندن مکانیسم های مطلوبی برای بازیافت و پولشویی این ثروت ها فراهم کرده است.»

منبع: رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG