لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

اوکراین: ایران هیچ هشدار امنیتی به خلبان هواپیما نداده بود


مقام‌های شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین هرگونه «انحراف» بوئینگ متعلق به این شرکت از مسیر خود را رد کرده و گفتند که پیش از پرواز، ایران هیچ هشداری مبنی بر «خطرناک‌ بودن» شرایط به خلبان نداده است.

نشست مطبوعاتی رئیس و معاون شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در این کشور پس از آن برگزار شد که ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز شنبه، ۲۱ دی، در بیانیه‌ای علت سقوط هواپیمای مسافربری شماره ۷۵۲ را اصابت موشک و ناشی از «خطای انسانی غیرعمد» اعلام کرد.

در این بیانیه آمده که هواپیمای پرواز تهران-کی‌یف «در هنگام چرخش، کاملا در حالت نزدیک‌شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته است».

این در حالی است که مقام‌های شرکت هواپیمایی اوکراین هرگونه «انحراف» و خروج این هواپیما از مسیر همیشگی را رد کرده و اعلام کردند که هواپیما از همان کریدوری در حال پرواز بوده که از دوم نوامبر ۲۰۱۸ تا روز حادثه استفاده می‌کرد.

مقام‌های شرکت هواپیمایی اوکراین در پاسخ به خبرنگاران گفتند که «تک‌تک مکالمات» خلبان پرواز یادشده با برج مراقبت را شنیده‌اند و آن را در اختیار دارند و خلبان «هیچ‌ گونه هشدار امنیتی» مبنی بر احتمال وجود خطر از طرف ایرانی دریافت نکرده است.

این شرکت می‌گوید بر اساس مقررات هوایی، ایران باید در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کرد و آسمان خود را به روی پروازهای غیرنظامی می‌بست و «هیچ خطا و قصوری» در این زمینه، متوجه اوکراین نیست.

این موضوع پس از آن بیان می‌شود که ایران بامداد روز چهارشنبه، ۱۸ دی به تلافی کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، دو پایگاه آمریکا در عراق حملات موشکی کرد و چند ساعت پس از این حمله، هواپیمای عازم کی‌یف از تهران، در نزدیکی شهریار سقوط کرد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران نیز اندکی پس از بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که مسئولیت این اتفاق را می‌پذیرد و افزود که «هواپیما در مسیر بوده و خطایی نداشته و هم هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهی همه درست عمل کردند.»

وی افزود: «اگر خبط و خطایی بوده یکی از عناصر ما انجام داده و چون در نیروهای تحت امر ما است مسئولیت آن با ماست و باید جوابگو باشیم.»

او بدون اشاره به جزئیات اضافه کرد که «مسئولان ذی‌ربط» باید درباره شرایط جنگی حاکم بر کشور که بر اساس آن، «هواپیماهای جنگی بسیار زیادی در حال پرواز بودند و بمب‌افکن‌های بسیار زیادی در منطقه اضافه کرده بودند»، اقدام و اطلاع‌رسانی می‌کردند.

بررسی اظهارات مقام‌های مختلف سازمان هواپیمایی ایران نشان می‌دهد آنها تا پیش از این به شدت اصابت موشک به هواپیمای یادشده را رد می‌کردند و بر نقص فنی هواپیما تاکید داشتند.

«به ما اطمینان دادند موشکی به سمت هواپیما شلیک نشده بود»

حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی به خبرگزاری ایسنا در پاسخ به چرایی اتخاذ این موضع‌گیری گفت: «در پی استعلام از نهادهای مسئول، به این سازمان اطمینان داده شده بود که موشکی به سمت هواپیمای خطوط هوایی اوکراین... شلیک نشده بود.»

وی به صراحت گفت: «از وقتی که سانحه اتفاق افتاد، اولین اقدامی که انجام دادم این بود که با مقامات ذیربط تماس گرفتم و همه مقامات ذیربط به من این اطمینان را دادند که در مرکز کشور چنین عملیات نظامی انجام نشده است.»

رضایی‌فر در پاسخ به این که چرا پیشتر گفته بود «دلایل متقنی داریم که حاضریم آن را در حضور همه رسانه‌ها مطرح کرده و این شایعه را رد کنیم» گفت:‌ «اطلاعات متقن من این بوده که زمان بروز این سانحه با عملیات موشکی که در عراق انجام دادیم فاصله داشت و دلیل دیگر من هماهنگی با سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها بوده که عملیات موشکی در غرب کشور انجام شده، ولی این سانحه در مرکز کشور رخ داده است.»

به گفته وی، «سازمان هواپیمایی باید از این موضوع خبر می‌داشت و با توجه به این‌که ما از این اقدام پدافندی خبردار نبودیم، ‌ولی از حمله به پایگاه‌های آمریکایی خبردار بودیم، جمع‌بندی ما این‌چنین بود.»

XS
SM
MD
LG