لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

اوکراین خواستار ایجاد یک منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» شد


نمایی از نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا»
نمایی از نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا»

اوکراین خواهان ایجاد یک منطقه غیرنظامی و استقرار نیروهای حافظ صلح بین‌المللی در اطراف نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» شد.

این نیروگاه که تحت کنترل نیروهای نظامی روسیه است، طی چند روز گذشته هدف حملات بوده و بخشی از آن صدمه دیده است؛ موضوعی که نگرانی‌های بین‌المللی را برانگیخته و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همراه با دولت اوکراین خواهان دیدار فوری بازرسان آژانس از این نیروگاه عظیم شده‌اند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز هشدار داده است: «هر حمله‌ای به یک تاسیسات هسته‌ای در حکم اقدامی انتحاری است. امیدوارم که این حملات پایان یابد و همچنین امیدوارم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به این تاسیسات دسترسی داشته باشد».

اوکراین می‌گوید حملات روسیه صدمات شدیدی به نیروگاه زاپوریژیا وارد آورده است، به طوری که خط فشار‌ قوی این نیروگاه قطع شده و بدون برق نیز امکان خنک‌کردن استخرهای ذخیره سوخت هسته‌ای این نیروگاه وجود ندارد و از این رو در صورت ادامه قطعی برق، یک فاجعه هسته‌ای اتفاق خواهد افتاد.

پترو کوتین رئیس شرکت ملی برق هسته‌ای اوکراین، انرژواتم، روز دوشنبه خواستار اعزام نیروهای حافظ صلح به نیروگاه زاپوریژیا،بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا، شد.

این نیروگاه در اولین روزهای تهاجم کرملین به اشغال نیروهای روسی درآمد؛ اگرچه بعدا ارتش روسیه اجازه داد که پرسنل اوکراینی به فعالیت خود در این نیروگاه تحت کنترل خود ادامه دهند.

آقای کوتین ۱۷ مرداد گفت ما از جامعه جهانی و همه شرکای‌مان می‌خواهیم که تصمیم لازم را برای عقب راندن نیروهای مهاجم روسیه و ایجاد منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه زاپوریژیا بگیرند.

به‌گفته وی، تنها راه حل این موضوع، استقرار نیروهای حافظ صلح و به‌دست گرفتن کنترل نیروگاه و سپس تحویل آن به نیروهای اوکراینی است.

یوهنی سیمبالیوک نماینده اوکراین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روسیه را به تلاش برای ایجاد خاموشی در مناطق تحت کنترل اوکراین در جنوب این کشور از طریق ایجاد اخلال در فعالیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا متهم کرد و از بازرسان آژانس خواست تا پایان ماه جاری میلادی از این نیروگاه بازدید کنند.

او گفت ما فورا و تا حد ممکن سریع نیاز به آن داریم؛ چرا که اگر اتفاقی بیفتد، دامنه فاجعه غیر قابل تصور خواهد بود.

اوکراین نیز می‌گوید حملات روسیه باعث صدمه خوردن سه حسگر تشعشعات نیروگاه شده و دو نفر از پرسنل اوکراینی این نیروگاه نیز زخمی و راهی بیمارستان شده‌اند.

در این میان وزارت دفاع روسیه مدعی شده است که اوکراینی‌ها به خطوط فشار قوی نیروگاه حمله کرده و به اجبار دو تا از شش رآکتور نیروگاه خاموش شده است.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین بمباران اطراف این نیروگاه را عملی بسیار خطرناک توصیف کرده و گفته است انتظار داریم کشورهایی که روی دولت اوکراین نفوذ دارند، جلوی این حملات را بگیرند.

در این میان تمرکز نیروهای اوکراینی برای عقب زدن مهاجمان نظامی روسی در مناطق جنوبی کشور، خصوصا شهر خرسون متمرکز است که در غرب نیروگاه زاپوریژیا قرار دارد. نیروهای اوکراینی طی روزهای گذشته چندین روستا را از اشغال نیروهای روسی آزاد کرده‌اند.

بارگیری غلات اوکراین توسط ۱۲ کشتی

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که روز دوشنبه دو کشتی جدید حامل ۵۹ هزار تن سویا و ذرت اوکراین بنادر این کشور را به سمت ترکیه ترک کردند. روز یکشنبه نیز چهار کشتی با ۱۷۰ هزار تن غلات بنادر اوکراین را ترک کرده بودند.

از زمان توافق اوکراین و روسیه با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل، ۱۲ کشتی حامل غلات اوکراین، بنادر این کشور را به سمت ترکیه و بعد از بازرسی به مقاصد بین‌المللی ترک کرده‌اند.

اوکراین اظهار امیدواری کرده است که امسال ۲۰ میلیون تن غلات موجود در انبارها و سیلوهای بندری، همچنین ۴۰ میلیون تن غلات کشت شده را صادر کند.

این کشور یکی از بزرگترین تامین‌کننده‌های غلات جهان است، اما از زمان تهاجم نظامی روسیه در اسفند پارسال، بنادر این کشور قادر به بارگیری غلات نبودند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG