لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

حمله به خاک اوکراین، روز ۳۰؛ سه اجلاس همزمان در اروپا در روز پنج‌شنبه


کنسرت ضد جنگ «ندا دادن برای صلح» در آلمان، یک‌شنبه گذشته
کنسرت ضد جنگ «ندا دادن برای صلح» در آلمان، یک‌شنبه گذشته

سی‌امین روز از حمله روسیه به خاک اوکراین شاهد سه اجلاس همزمان در خاک اروپا خواهد بود: ناتو، گروه هفت و اتحادیه اروپا، هر سه با حضور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا.

در همین حال بندر بِردیانسک در جنوب شرقی اوکراین و ۷۵ کیلومتری شهر تحت محاصره ماریوپل در آتش می‌سوزد.

قرار است رئیس جمهور آمریکا به همراه سران دیگر کشورهای غربی در سه اجلاس روز پنج‌شنبه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مورد هزینه‌های «خانمان‌برانداز» این تهاجم برای کشورش هشدار بدهند.

همچنین انتظار می‌رود که اعضای سازمان ناتو روز پنج‌شنبه بر سر مجموعه‌ای ویژه از کمک‌ها به اوکراین در صورت حمله شیمیایی،‌ بیولوژیکی یا اتمی روسیه به توافق برسند.

همزمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با استقبال از این سه اجلاس ابراز امیدواری کرده است که «گام‌هایی معنادار» برداشته شود.

آقای زلنسکی همچنین چنین نظر داده است که این گردهم‌آیی‌ها آشکار خواهد کرد که «دوست ما کیست، شریک ما کیست، و چه کسی برای پول به ما خیانت خواهد کرد».

ولودیمیر زلنسکی همچنین خواستار برگزاری تجمع‌هایی در سراسر جهان در اعتراض به تهاجم روسیه به خاک اوکراین شده است.

همزمان در خاک اوکراین گزارش‌های مقامات محلی حکایت از آن دارد که ارتش روسیه مردم شهر تحت محاصره چِرنیهیف را به گروگان گرفته‌اند. در این شهر که هم‌اکنون ۱۵۰ هزار نفر در آن گیر افتاده‌اند آب آشامیدنی «جیره‌بندی شده است».

اما در آمریکا چهارشنبه شب روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که دولت این کشور «بی سروصدا» تیمی از مقامات امنیت ملی تشکیل داده تا تصمیم بگیرند که در صورت حمله شیمیایی یا اتمی از طرف روسیه، آمریکا و متحدانش باید چگونه پاسخ دهند.

XS
SM
MD
LG