لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

اوکراین در تمامی جبهه‌ها «در حال دفاع است»؛ تاکید پوتین بر تقویت زرادخانه هسته‌ای روسیه


نیروهای ارتش اوکراین در حال آتشباری به سوی مواضع نیروهای روسیه در خط مقدم جبهه
نیروهای ارتش اوکراین در حال آتشباری به سوی مواضع نیروهای روسیه در خط مقدم جبهه

ارتش اوکراین روز پنجشنبه چهارم اسفند اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۹۰ حمله نیروهای روسیه را در جبهه‌های شمال شرقی و شرقی دفع کرده است.

همزمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در یک سخنرانی دیگر در آستانه سالگرد شروع تهاجم نظامی به اوکراین بر تقویت زرادخانه هسته‌ای روسیه تاکید کرد.

آقای پوتین اعلام کرد که در سال جاری میلادی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما «سارمات» که قادر به حمل چند کلاهک هسته‌ای هستند به حالت عملیاتی در می‌آیند.

او با اشاره به موشک‌های هسته‌ای که می‌توانند از زمین، هوا و یا دریا شلیک شوند افزود: «همچون گذشته، ما به تقویت زرادخانه سه‌گانه هسته‌ای توجه بیشتری خواهیم کرد. به تولید انبوه سامانه‌های موشکی مافوق صوت کینژال و زیرکون ادامه خواهیم داد».

موشک‌های «کینژال» مخصوص شلیک از هوا و موشک‌های «زیرکون» برای شلیک از سطح دریا طراحی و تولید می‌شوند.

آقای پوتین در بخش دیگری از سخنرانی خود افزود که روسیه تولید موشک‌های مافوق صوت را افزایش خواهد داد که به‌دلیل سرعت زیاد رهگیری و انهدام آن‌ها بسیار دشوار است.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش داد که آمریکا معتقد است روسیه درست قبل از سفر جو بایدن به اوکراین موشک‌های مافوق صوت «سامارات» را آزمایش کرده ولی این شلیک آزمایشی موفقیت‌آمیز نبوده است.

مقامات و کارشناسان غربی می‌گویند ارتش روسیه خود را برای یک تهاجم گسترده همزمان با سالگرد آغاز جنگ آماده کرده است.

ارتش اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که حملات نیروی زمینی ارتش روسیه با هدف محاصره شهر باخموت را دفع کرده است.

مقامات اوکراینی می‌گویند روسیه دیگر توانایی انجام حملات گسترده را ندارد. با این همه به‌دلیل نگرانی از حملات موشکی روسیه به شهرها همزمان با سالگرد تهاجم نظامی، بسیاری از مدارس اوکراین تعطیل شده‌اند.

فرمانده ضد اطلاعات ارتش اوکراین در مصاحبه با رسانه‌های این کشور گفت: «حادثه نامعمولی روی نخواهد داد. طبق معمول روسیه ممکن است برای حملات موشکی کوچک برنامه‌ریزی کرده باشد.آن‌ها ممکن است این حملات را روز چهارم و پنجم اسفند انجام دهند. ما بیش از بیست بار چنین حملاتی را تجربه کرده‌ایم».

به‌نظر می‌رسد که در غیاب پیروزی‌های نظامی در جبهه‌های جنگ، ولادیمیر پوتین به شعار دادن در مورد توان هسته‌ای روسیه روی آورده است. او روز سه‌شنبه خروج روسیه از پیمان «استارت نو» را اعلام کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه این تصمیم روسیه را «یک اشتباه بزرگ» توصیف کرد و افزود: «به اعتقاد من از این تصمیم نمی‌توان نتيجه گرفت که پوتین واقعا می‌خواهد از جنگ‌افزارهای هسته‌ای استفاده کند».

به‌رغم ضد حملات موفقیت‌آمیز ارتش اوکراین در اواخر تابستان و پاییز امسال، هنوز حدود ۲۰ درصد از قلمرو این کشور در اشغال روسیه است. تخمین زده می‌شود که ده‌ها هزار نفر از غیرنظامیان اوکراینی و سربازان دو طرف طی یک سال گذشته کشته شده‌اند.

بر اثر حملات موشکی و پهپادی روسیه بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های اوکراین نابود شده و میلیون‌ها نفر از مردم این کشور به کشورهای اروپایی پناهنده شده‌اند.

همزمان با فرارسیدن سالگرد شروع تهاجم نظامی روسيه قرار است روز پنجشنبه مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را به رای بگذارد که خواستار توقف فوری جنگ در اوکراین است. اوکراین امیدوار است که اين قطعنامه با جلب رای مثبت سه چهارم از کشورهای عضو سازمان ملل انزوای روسیه در جامعه بین‌المللی را تشدید کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در سخنرانی خود ضمن محکوم کردن تهاجم نظامی روسیه آن را «ناقض» منشور این سازمان و قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

آقای گوترش افزود: «ما تهدیدهای آشکاری در مورد کاربرد جنگ‌افزارهای هسته‌ای شنیده‌ایم. کاربرد به اصطلاح تاکتیکی سلاح‌های هسته‌ای از اساس غیرقابل قبول است. زمان آن فرارسیده که از لبه پرتگاه عقب بنشینیم».

همزمان، پارلمان اوکراین با تصویب لایحه‌ای تمامی موسسات و نهادهای مالی روسیه از جمله بانک مرکزی، تمامی بانک‌های خصوصی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه آن کشور را به مدت ۵۰ سال تحریم کرد. تصویب این قانون بخشی از اقدامات کی‌یف با هدف تداوم فشار اقتصادی و مالی بر روسیه است.

XS
SM
MD
LG