لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۴

حمله موشکی مرگبار روسیه به منطقه مسکونی در جنوب اودسا


مجتمع مسکونی که روز جمعه هدف حمله قرار گرفت
مجتمع مسکونی که روز جمعه هدف حمله قرار گرفت

حمله موشکی روسیه در بامداد روز جمعه، دهم تیر، به مناطق مسکونی در شهرک‌های بیله‌رود- دنیستروسکی در حومه جنوبی بندر اودسا در اوکراین، دست‌کم ۱۸ کشته و ۳۰ زخمی برجای گذاشت.

موشک‌ها به یک مجتمع مسکونی ۹ طبقه و یک مرکز آموزشی و تفریحی اصابت کرد.

مقامات محلی گفتند در حالی‌که جست‌وجو در میان آوارها ادامه دارد، شمار تلفات ممکن است افزایش یابد.

به گفته کیریل تیموشنکو، معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین، دو کودک در میان کشته‌ها هستند.

آندر‌ی یرماک، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین، نیز گفت: «کشور ترور (روسیه) در واکنش به شکست خود در جبهه‌های جنگ، مردم ما را می‌کشد.»

همزمان فرماندهی شاخه جنوبی ارتش اوکراین اعلام کرد که نظامیان روس با موشک‌های هوا به زمین از نوع کی‌اچ۲۲ هنگام پرواز جنگنده‌های توپولوف ۲۲ بر فراز دریای سیاه مناطق مسکونی این شهرک در ۸۰ کیلومتری جنوب اودسا را هدف قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اگر گفته مقامات نظامی اوکراین درست باشد، این همان نوع جنگ‌افزاری است که روسیه روز دوشنبه این هفته در حمله به مرکز خرید شهر کرمنچوک استفاده کرد.

آن حمله نیز ۱۸ کشته و شمار زیادی زخمی بر جای گذاشت. اوکراین و شمار زیادی از کشورهای جهان با نکوهش شدید از حمله به مرکز خرید، آن را در ردیف جنایات جنگی نامیدند.

در حالی که روسیه هر نوع حمله به این ساختمان غیرنظامی را تکذیب می‌کرد، فیلمی از لحظه اصابت دقیق موشک به مرکز خرید یادشده روز چهارشنبه منتشر شد.

به نوشته خبرگزاری‌ها، به نظر می‌رسد که ناکامی در پیشرفت عمده نیروهای روسیه در بخش‌های شرقی اوکراین، ارتش این کشور را به حملات موشکی بیشتر به مراکز جمعیتی و زیرساخت‌ها کشانده تا وحشت بیشتری در اوکراین ایجاد کند.

بسیاری از کارشناسان نظامی گفته‌اند که این نوع حملات به مراکز مسکونی توجیه نظامی واقعی ندارد.

نهادهای اطلاعاتی بریتانیا گفته‌اند که دفاع موثر اوکراین در هفته‌های گذشته، روس‌ها را وادار به عقب‌نشینی از جزیره «مارها» کرد.

روسیه مدعی بود که نظامیان خود را برای ابراز «حسن نیت» از این جزیره بیرون برد. این جزیره به یک نماد مهم در جنگ مبدل شده است.

یک نماینده پارلمان اوکراین از اودسا گفت که نیروهای روس‌ها در عقب‌نشینی شامگاه پنج‌شنبه، ۹ تیر، پنج شناور را به جای گذاشته‌اند اما شمار زیادی ساز و برگ نظامی را که اهمیت بسیار داشت، منهدم کردند زیرا توان بردن آن را با خود نداشتند.

کنترل روس‌ها بر جزیره «مارها» خطری برای سقوط اودسا و قطع دسترسی اوکراین به دریای سیاه بود.

از سوی دیگر، ارتش روسیه غیر از حمله موشکی به اودسا، به بمباران‌ بندر ماریوپل نیز ادامه داد. رسانه‌های اوکراین از هدف قرار گرفتن یک بیمارستان و یک مرکز نمایش در ماریوپل خبر دادند.

این رویدادها یک روز پس از پایان نشست سران کشورهای عضو پیمان ناتو در بروکسل رخ داده است.

جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا، در نشست ناتو از اختصاص ۸۰۰ میلیون دلار دیگر سلاح برای اوکراین خبر داد.

XS
SM
MD
LG