لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

ولودیمیر زلنسکی تایید کرد که ضد­حملات اوکراین «کندتر از حد مطلوب» است


ولودیمیر زلنسکی در حال سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی بازسازی اوکراین در لندن که از روز چهارشنبه آغاز شد
ولودیمیر زلنسکی در حال سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی بازسازی اوکراین در لندن که از روز چهارشنبه آغاز شد

رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه ۳۱ خرداد تایید کرد که سرعت پیشروی در ضد­حملات این کشور «کندتر از حد مطلوب» است، اما گفت با توجه به حرکت ارتش اوکراین در مناطق خطرناک مین­‌گذاری شده، کی‌یف فشار برای تسریع عملیات را نمی‌پذيرد.

ولودیمیر زلنسکی در مصاحبه با بی‌بی‌سی جهانی افزود: «برخی فکر می‌کنند که این یک فیلم هالیوودی است و انتظار دارند همین الان به نتیجه برسد. ولی این فیلم نیست. پای جان مردم در میان است.»

وزارت دفاع اوکراین در روزهای اخیر اعلام کرد در حدود دو هفته­‌ای که از آغاز ضد­حملات می‌گذرد ارتش این کشور توانسته است که هشت روستا و حدود ۱۱۳ کیلومتر مربع از مناطق اشغالی را بازپس بگیرد.

اما نیروهای اوکراینی هنوز نتوانسته­‌اند از خطوط دفاعی و استحکاماتی که ارتش روسیه در ماه­‌های گذشته ایجاد کرده است، عبور کنند.

کارشناسان تخمین می‌­زنند که ارتش اوکراین در ماه­‌های اخیر ۱۲ تیپ، هر یک شامل چند هزار نیرو و مجهز به سلاح‌های ارسال شده از سوی غرب، سازماندهی کرده است ولی اکثر این واحدها هنوز وارد عملیات نشده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه گزارش داد که خبرنگاران آن از چند روستای آزاد شده بازدید کرده و پیشروی چندین کیلومتری ارتش اوکراین در جبهه­‌های جنوب شرقی را تایید کرده­‌اند.

روسیه می‌گوید تمامی حملات ارتش اوکراین در سه هفته اخیر را دفع کرده است.

ولودیمیر زلنسکی در بخش دیگری از مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که یکی از دلایل کندی ضد حملات اوکراین این است که ارتش روسیه مناطقی به وسعت ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع از خاک اوکراین را مین­‌گذاری کرده است.

او افزود: «فارغ از این‌که دیگران چه می­‌خواهند، از جمله اعمال فشار بر ما، با کمال احترام باید بگویم که روند و سرعت پیشروی ارتش اوکراین را ما به شکلی که صلاح می‌دانیم تعیین خواهیم کرد.»

پس از سرو صدای زیاد در اولین روزهای شروع ضد­حملات، از اطلاعیه­‌های ارتش و وزارت دفاع این کشور چنین برمی‌آید که نیروهای اوکراینی در هفته دوم فقط توانسته‌اند يک دهکده به نام پیاتیخاتکی را تصرف کنند.

مقامات اوکراینی روز چهارشنبه گفتند نیروهای این کشور در جبهه­‌های جنوبی مشغول تحکیم مواضع خود در مناطق آزاد شده هستند و در جبهه­‌های شرقی نیز در برابر حملات ارتش روسیه مقاومت می‌کنند.

مصاحبه بی‌بی‌سی با آقای زلنسکی همزمان با شروع جلسات یک کنفرانس بین­‌المللی در لندن انجام شد که در آن حامیان اوکراین قرار است در مورد کمک مالی چندین میلیارد دلاری به اقتصاد و بازسازی اين کشور تصمیم­‌گیری کنند.

دولت آمریکا اعلام کرده که ۱.۳ میلیارد دلار و دولت بریتانیا نیز وعده داده است که حدود دو میلیارد دلار کمک خواهد کرد. دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، خطاب به شرکت‌کنندگان در این کنفرانس گفت که کی‌یف امیدوار است رقم کمک مالی به بالاتر از شش میلیارد دلار برسد.

کشورهای غربی تاکنون ده­‌ها میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین داده‌اند. علاوه بر سامانه­‌های دفاع ضد هوایی که در مقابله با حملات پهپادی و موشکی روسیه نقش مهمی ایفا می‌کنند، اکثر سلاح­‌های سنگین از جمله تانک، نفربرهای زرهی و موشک­‌اندازهایی که ارتش اوکراین در ضد­حملات اخیر از آن‌ها استفاده می­‌کند کمک­‌های ارسالی کشورهای غربی هستند.

برخی از کشورهای حامی اوکراین نگرانند که اگر ضد­حملات این کشور در هفته­‌های آینده به نتایج درخشانی نرسد حمایت سیاسی از کی­‌یف در میان کشورهای غربی تضعیف خواهد شد.

در آستانه احتمال شروع درگیری­‌های سنگین در جبهه­‌ها، هم روسیه و هم اوکراین حملات موشکی و پهپادی را تشدید کرده­‌اند.

ارتش روسیه دوشنبه شب منطقه کی­‌یف و نقاط دیگری از اوکراین را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داد.

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه گفت چند پهپاد را که به مناطق اطراف مسکو رسیده بودند در آسمان منهدم کرده است.

دولت اوکراین هیچگاه در مورد حملاتی که در خاک روسیه روی می‌دهد اظهار نظر رسمی نمی‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG