لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

درخواست دوباره اوکراین برای تحویل جعبه‌ سیاه هواپیما و تحقیقات بی‌طرفانه


 ایران فناوری پیاده کردن اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را ندارد
ایران فناوری پیاده کردن اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را ندارد

اوکراین بار دیگر خواستار تحویل جعبه سیاه هواپیمای سرنگون‌شده با موشک سپاه پاسداران شد و تن دادن احتمالی به این خواسته را نشان‌دهنده تعهد جمهوری اسلامی به تحقیقات بی‌طرفانه دانست.

وادیم پریستایکو، وزیر خارجه این کشور، روز دوشنبه ۳۰ دی گفت که بازگشت جعبه سیاه نشان خواهد داد که ایران به تحقیقات بی‌طرفانه در این باره متعهد است.

این سخنان همزمان با سفر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران، به کی‌یف بیان شده است.

در همین رابطه وزیر خارجه اوکراین گفت که هدف از این سفر عذرخواهی ایران از اوکراین است.

وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات با ایران درباره موضوعات اجرایی این موضوع از جمله تحویل جعبه سیاه پیش برود.

وزیر خارجه اوکراین روز جمعه نیز با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، درباره نقش اوکراین در تحقیقات مشترک، به ویژه در دسترسی به جعبه‌ سیاه گفت‌وگو کرده بود.

مقامات جمهوری اسلامی در روزهای گذشته سخنان متناقضی درباره تحویل جعبه سیاه این هواپیما به اوکراین یا فرانسه بیان کرده‌اند.

حسن رضایی‌فر، مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، روز شنبه ۲۸ دی گفته بود که جعبه سیاه بوئینگ ۷۳۷ در ایران است و «برنامه‌ای برای ارسال آن به کشور دوم نداریم».

این سخنان در حالی بیان شده که او پیشتر گفته بود ایران فناوری لازم برای پیاده کردن اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی را در اختیار ندارد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز روز جمعه ۲۷ دی گفته بود که ایران تخصص تکنیکی لازم برای بازخوانی این جعبه‌های سیاه را ندارد و تنها چند کشور محدود در جهان هستند که از این توانایی برخوردارند.

دو روز بعد از آن فرانسوا فیلیپ شامپانی، وزیر خارجه کانادا، از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، خواست، جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده به اوکراین یا فرانسه تحویل داده شود.

در همان روز دفتر امنیت ترابری کانادا اعلام کرد که ایران هیچ برنامه مشخصی برای تحلیل جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی ندارد.

XS
SM
MD
LG