لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

ارتش اوکراین: نیروهای روسیه در تلاش برای تسخیر مجتمع فولاد آزوف‌استال هستند


نمایی از مجتمع تولید فولاد آزوف‌استال که در محاصره نیروهای روسیه است
نمایی از مجتمع تولید فولاد آزوف‌استال که در محاصره نیروهای روسیه است

ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه تلاش کردند که به مجتمع فولاد آزوف‌استال در جنوب شرقی شهر محاصره شده ماریوپل یورش ببرند. این در حالی است که رئیس‌جمهوری روسیه هفته پیش گفته بود که نیازی به تصرف این مجتمع نیست.

ستاد فرماندهی ارتش اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که نیروهای روس اقدام به گلوله‌باران و انجام «عملیات‌های تهاجمی» در محدوده آزوف‌استال کردند، و از سوی دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی را با انجام حملات هوایی هدف قرار دادند.

سِرهی وولینا، فرمانده تیپ ۳۶ نیروهای تفنگدار در ماریوپل، در مصاحبه با یک قانونگذار اپوزیسیون که روز یکشنبه در سایت یوتیوب منتشر شد، گفت که روسیه از راه هوا و با استفاده از توپخانه، این مجتمع را هدف قرار داده است.

او که از محل این مجتمع صحبت می‌کرد، افزود: «ما زخمی داده‌ایم، شرایط بحرانی است... زخمی‌های زیادی داریم، (برخی از آن‌ها) رو به مرگ هستند، در زمینه سلاح، مهمات، غذا و دارو در شرایط دشواری قرار داریم... وضعیت به سرعت در حال وخیم شدن است».

کنستانتین ایواشنکو، مقامی که روس‌ها به عنوان شهردار ماریوپل منصوب کرده‌اند ولی اوکراین او را به رسمیت نمی‌شناسد، هرگونه درگیری در شهر را تکذیب کرده است. خبرگزاری روسی تاس این ادعا را از قول وی منتشر کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید نمی‌تواند اظهارات طرفین را تایید یا تکذیب کند.

کارخانه تولید فولاد آزوف‌استال مهمترین پایگاه باقیمانده نیروهای اوکراینی در ماریوپل است، شهری که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در پنجم اسفند پارسال زیر بمباران شدید و دائم ارتش روسیه بوده است.

اوایل روز یکشنبه، اولکسی آرستوویچ، مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین، در فیس‌بوک نوشت که «نیروهای روسیه در تلاش برای یکسره کردن کار مدافعان آزوف‌استال و یک‌هزار غیرنظامی پناه گرفته در این مجتمع هستند».

روسیه مدعی است که به غیرنظامیان حمله نمی‌کند و هدف خود از آنچه که «عملیات نظامی ویژه» خوانده را غیرنظامی و «نازی‌زدایی» از اوکراین اعلام کرده است.

آقای استروویچ ساعاتی بعد در یک پیام ویدئویی به روسیه پیشنهاد کرد که یک دور مذاکرات «ویژه» در ماریوپل صورت گیرد تا در مورد سرنوشت غیرنظامیان و نیروهای اوکراینی به دام افتاده در شهر گفت‌وگو شود.

او اظهار داشت که هدف از این مذاکره، برقراری آتش‌بس فوری در ماریوپل، ایجاد کریدورهای بشردوستانه «چند روزه» و آزاد کردن یا تبادل جنگجویان به دام افتاده در کارخانه تولید فولاد آزوف‌استال است.

نیروهای روسیه در اوایل ماه مارس این مجتمع را به محاصره خود در آوردند و به‌تدریج کنترل بخش زیادی از شهر ماریوپل را در اختیار گرفته‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هفته پیش اعلام کرد که ماریوپل «آزاد شده است» و علنا به وزیر دفاع گفت که حمله به مجتمع آزوف‌استال را متوقف کند زیرا جان سربازان روس را به خطر میاندازد.

پوتین گفت: در عوض، مجتمع به گونه‌ای محاصره شود که «حتی یک پشه هم نتواند از آن فرار کند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG