لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

اوکراین می‌گوید بیش از ۲۰ پهپاد دیگر را در حمله هوایی روسیه منهدم کرده است


آسمان کی‌یف در حمله هوایی روسیه
آسمان کی‌یف در حمله هوایی روسیه

ارتش اوکراین بامداد سه‌شنبه ۹ خرداد اعلام کرد که نیروهای دفاع هوایی این کشور بیش از ۲۰ فروند پهپاد را در حملات هوایی شبانه روسیه به کی‌یف منهدم کردند.

سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی کی‌یف با انتشار بیانیه‌ای در پیام‌رسان تلگرام، حملات شامگاه دوشنبه روسیه را «گسترده» توصیف کرد که در چندین نوبت انجام شده است و افزود که مسکو این حملات را تنها با استفاده از پهپادهای ایرانی «شاهد» انجام داده است.

این سومین حمله به کی‌یف طی ۲۴ ساعت اخیر محسوب می‌شود و هنوز معلوم نیست چه تعداد پهپاد در آن نقش داشته‌اند.

پارلمان اوکراین روز دوشنبه لایحه دولت این کشور برای تحریم ۵۰ ساله ایران را تصویب کرد، امری که واکنشی به ارسال پهپادهای ایرانی برای روسیه محسوب می‌شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه سوم خرداد طی نطقی ویدیویی از ایران خواست که در تصمیم خود برای ارسال پهپادهای مرگبار به روسیه تجدیدنظر کند و در «سمت تاریک تاریخ» نایستد.

وی در این ویدیو مردم ایران را خطاب قرار داد و گفت: «هم‌دستی با تروریسم روسیه به چه دردتان می‌خورد؟ چرا شما در کنار یک دولت اهریمنی هستید؟»

زلنسکی همچنین به تازگی گفته است که اوکراین «اطلاعات دقیق» دارد که ایران بیش از یک‌هزار پهپاد و جنگ‌افزار دیگر به روسیه فروخته است.

اوکراین و کشورهای غربی، ایران را به ارسال پهپادهای نظامی به روسیه متهم کرده‌اند. ایران برای مدت‌ها این مسئله را انکار می‌کرد اما در نهایت اعلام کرد که شمار محدودی از این پهپادها را پیش از جنگ اوکراین به روسیه صادر کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG