لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

نیروهای روس وارد شهر سورودونتسک شدند


انفجار پل ارتباطی سِوِرودونِتسک به لیسیچانسک در شرق اوکراین، برای کند کردن پیشروی نیروهای روس
انفجار پل ارتباطی سِوِرودونِتسک به لیسیچانسک در شرق اوکراین، برای کند کردن پیشروی نیروهای روس

فرماندار لوهانسک می‌گوید که نیروهای روسی از حومه شهر سِوِرودونِتسک، در شرق اوکراین، حرکت کرده و وارد محدوده خود این شهر شده‌اند.

سرهی گایدای به تلویزیون ملی اوکراین گفت: «متأسفانه اخبار ناامیدکننده‌ای داریم، دشمن در حال حرکت به داخل شهر است.»

وی افزود که شهر همسایه یعنی لیسیچانسک هنوز تحت کنترل اوکراین است و در حالی که جاده اصلی بین دو شهر گلوله‌باران شده، اما مسدود نشده است.

روسیه که در نخستین مرحله جنگ نتوانست کی‌یف، پایتخت اوکراین را تصرف کند، اکنون به دنبال تحکیم موقعیت خود در دونباس است، منطقه‌ای که بخش‌های وسیعی از آن هم‌اکنون تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار مورد حمایت مسکو است.

در این میان نبرد سورودونتسک که در کرانه شرقی رود سیورسکی دونتس واقع شده، در کانون توجهات قرار گرفته چرا که نیروهای روس اگرچه به کندی پیشروی می‌کنند اما پیروزی‌های مهمی در مناطق نزدیک به مرز روسیه به دست آورده‌اند.

شامگاه یک‌شنبه، به گفته یک مقام دفاعی محلی، نیروهای اوکراینی ۶۳ سرباز روسی را در جریان یک ضدحمله در جنوب شهر «کریوی ریه» در مرکز اوکراین کشتند و توانستند از پیشروی نیروهای روس از منطقه اشغالی خرسون در جنوب اوکراین جلوگیری کنند.

سورودونتسک «از بین رفته است»

ولویمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت گلوله‌باران مداوم و سنگین سِوِرودونِتسک که بزرگ‌ترین شهر تحت کنترل اوکراین در لوهانسک، یکی از مناطق دونباس، است تمام زیرساخت‌های حیاتی این شهر را از بین برده است.

آقای زلنسکی در یک نطق تلویزیونی اظهار داشت: «حدود ۹۰ درصد ساختمان‌ها آسیب دیده‌اند. بیش از دو سوم خانه‌های شهر کاملا تخریب شده‌اند. هیچ امکان مخابراتی دیگر وجود ندارد.»

وی افزود: «تسخیر سورودونتسک برنامه اصلی اشغال‌گران است... ما هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا مانع پیشروی آنها بشویم.»

از سویی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز یکشنبه گفت، «آزادسازی دونباس»، منطقه‌ای صنعتی که شامل لوهانسک و دونتسک می‌شود، «بی‌هیچ قید و شرطی» برای روسیه اولویت دارد.

نیروهای اوکراینی مدافع دونباس در یک پست فیسبوکی اعلام کردند که آنها تمام روز یکشنبه را به دفاع مشغول بودند. نیروهای روسی ۴۶ محله را در مناطق دونتسک و لوهانسک زیر آتش گرفتند که این حملات به کشته شدن دست‌کم سه شهروند غیرنظامی انجامید، دو مجروح بر جای گذاشت و ۶۲ ساختمان مسکونی را نیز تخریب کرد.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن و پ.پ
XS
SM
MD
LG