لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

زلنسکی می‌گوید منتظر «خبرهای خوبی» در مورد تأمین تسلیحات مورد نیاز اوکراین است


تصویر برگرفته از پیام ویدئویی شنبه‌شب رئیس‌جمهور اوکراین
تصویر برگرفته از پیام ویدئویی شنبه‌شب رئیس‌جمهور اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ابراز امیدواری کرد در شرایطی که ارتش این کشور در تلاش برای توقف پیشروی نیروهای روسیه در شرق اوکراین است، متحدان اوکراین به تأمین تسلیحات مورد نیاز بپردازند.

آقای زلنسکی، شامگاه شنبه در پیام ویدئویی روزانه خود همچنین اشاره کرد که در هفته جاری منتظر «خبرهای خوبی» در مورد تأمین سلاح‌های درخواستی است.

او یادآور شد که شرایط نظامی در دونباس بسیار پیچیده است و اضافه کرد که نیروهای دفاعی اماکنی از جمله سیورودونتسک و لیسیچانسک در لوهانسک را که مناطق عمده تحت کنترل اوکراین در این منطقه است، همچنان در کنترل دارند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در ۲۹ مه گفت که نبرد برای کنترل سیویرودونتسک در تقابل با عملیات تهاجمی نیروهای روس ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای روسیه در روزهای اخیر دستاوردهایی در دونباس، از جمله در مناطق لوهانسک و دونتسک، داشته‌اند.

در همین حال وزارت دفاع بریتانیا روز ۲۸ مه در گزارش اطلاعاتی روزانه خود آورده است که اگر روسیه موفق شود این مناطق را تصرف کند، کرملین احتمالاً آن را به عنوان یک «دستاورد سیاسی اساسی» و توجیهی برای تهاجم خود به اوکراین استفاده کند.

در این میان، سرویس خدمات اضطراری اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که گلوله‌باران ارتش روسیه باعث آتش‌سوزی در اطراف خارکیف، دومین شهر بزرگ این کشور شده است. به رغم آنکه جنگنده‌های اوکراینی چند هفته پیش نیروهای روسیه را از مواضع نزدیک به خارکیف عقب راندند، اما بمباران این شهر همچنان ادامه داشته است.

زلنسکی در پیام ویدئویی شنبه‌شب خود همچنین گفت که اوکراین به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که هم از نظر فنی و هم از نظر توانایی حمله از روس‌ها پیشی بگیرد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفت که اوکراین دریافت موشک‌های ضد کشتی هارپون از دانمارک، و هویتزرهای خودکششی از ایالات متحده را آغاز کرده است.

او روز شنبه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که موشک‌های هارپون در کنار موشک‌های نپتون اوکراینی، در دفاع از سواحل این کشور از جمله بندر جنوبی اودسا عملیاتی خواهند شد.

روسیه پس از آغاز تهاجم به اوکراین در ۲۴ فوریه، بنادر اوکراین را محاصره دریایی کرد.

اوکراین صادرکننده عمده غلات است و انسداد صادرات آن تهدیدی برای کمبود مواد غذایی در تعدادی از کشورها از جمله در آفریقا است.

روز شنبه همچنین رهبران فرانسه و آلمان، در تماسی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفت‌وگو کردند.

فرانسه می‌گوید آنها در این گفت‌وگو از پوتین خواسته‌اند محاصره بندر اودسا را لغو کند تا امکان صادرات غلات اوکراین فراهم شود، کرملین هم از تمایل پوتین برای گفت‌وگو درباره راه‌هایی از سرگیری بارگیری غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه، خبر داده است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی و برپایه گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز و آسوشیتدپرس؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG