لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

اوکراین: با هیئت ایرانی درباره غرامت ساقط کردن هواپیمای مسافربری رایزنی می‌کنیم


دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، می‌گوید از ایران خواهیم خواست که بیشترین بها را به خاطر کاری که کردند، پرداخت کنند
دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، می‌گوید از ایران خواهیم خواست که بیشترین بها را به خاطر کاری که کردند، پرداخت کنند

وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه ۶ مرداد اعلام کرد که هیئتی از ایران جهت مذاکره درباره غرامت سرنگون ساختن هواپیمای اوکراینی در دی ماه گذشته، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه از این کشور بازدید می‌کند.

پس از سرنگون شدن پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین در مسیر تهران کی‌یف، در ۱۸ دی ماه سال گذشته، ایران نهایتاً پس از ۷۲ ساعت پنهان‌کاری اذعان کرد که این هواپیما با اصابت دو موشک پدافند هوایی سپاه سرنگون شده است؛ رخدادی که به کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیما انجامید.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین طی نشستی خبری هنگام سفر خود به ورشو، پایتخت لهستان، اظهار داشت: «با توجه به آن‌چه اتفاق افتاده کاملا ایجاب می‌کند که از ایران بخواهیم بیشترین بها را به خاطر کاری که کردند، پرداخت کنند.»


آقای کولبا سپس تاکید کرد که اوکراین در طول این مذاکرات نماینده تمام کشورها و گروه‌هایی خواهد بود که از این رخداد تاثیر پذیرفته‌اند.

وی افزود: «من نمی‌توانم رقم نهایی غرامت را فاش کنم... ارقام پس از مشورت‌‌های لازم به دست می‌آید.»

این هواپیما ساعاتی پس از آن سرنگون شد که ایران به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در حمله پهپادی آمریکا، پایگاه نظامی ایالات متحده در عراق را هدف موشک‌های خود قرار داد.

اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیما به تازگی در حضور نمایندگان ایران و کارشناسان کانادا، ایالات متحده، بریتانیا بازخوانی شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG