لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

حضور گروه‌های آمریکایی ناظر بر حقوق بشر ایران در جلسات سازمان ملل رسمی شد


جلسات شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل از حدود دو هفته پیش به ریاست ماریه خاتردوا و با سخنرانی امینه محمد، معاون دبیرکل، آغاز شده است
جلسات شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل از حدود دو هفته پیش به ریاست ماریه خاتردوا و با سخنرانی امینه محمد، معاون دبیرکل، آغاز شده است

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین موافقت کرد چند گروه آمریکایی که بر امور حقوق بشر در ایران و کره شمالی تمرکز دارند به جلسات نهادهای سازمان ملل دسترسی داشته باشند و در این جلسات از حق اظهار نظر برخوردار باشند.

بهمن‌ماه گذشته کمیته سازمان‌های مردم‌نهاد سازمان ملل با اعطای حق اظهار نظر به این گروه‌ها در جلسات مربوطه مخالفت کرده بود اما آمریکا و کانادا با اعتراض به این تصمیم، موضوع را به شورای ناظر بر این کمیته ارجاع دادند.

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل که ۵۴ عضو دارد در نشست روز سه‌شنبه‌اش با ۲۲ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع به حضور گروه‌هایی که وضعیت حقوق بشر در ایران را رصد می‌کنند در جلسات سازمان ملل رسمیت بخشید.

این کمیته همچنین با ۲۹ رأی موافق در برابر ۶ رأی مخالف، دسترسی گروه‌هایی که بر حقوق بشر در کره شمالی متمرکز هستند را رسمی اعلام کرد.

ایران هنوز واکنشی به رأی‌گیری روز سه‌شنبه ابراز نکرده است اما کره شمالی پیش از این رأی‌گیری، سازمان‌های مردم‌نهاد را به «سیاسی‌کاری و سوگیری آشکار» متهم کرده بود.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل که در بهمن‌ماه از رأی کمیته سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) علیه حضور گروه‌های آمریکایی در جلسات سازمان ملل به‌شدت انتقاد کرده و آن را «شرم‌آور» خوانده بود، مصوبه روز سه‌شنبه را «پیروزی حقوق بشر» توصیف کرد.

خانم هیلی روز سه‌شنبه همچنین برخی اعضای کمیته سمن‌های سازمان ملل را «ناقضان مکرر حقوق بشر» خواند که به گفته او «اعتبار سازمان ملل در حقوق بشر را تباه کرده‌اند».

نیکی هیلی تأکید کرد سازمان‌های مردم‌نهاد که از اعتبار کافی برخوردارند، «به ویژه سازمان‌هایی که کارهایشان بر بدترین ناقضان حقوق بشر در جهان روشنی تابانده است» نباید از حضور در جلسات مرتبط منع شوند.

جمهوری اسلامی همواره انتقادها و قطعنامه‌های نهادهای بین‌المللی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را رد کرده و در موارد مختلف آنها را «نامشروع و دارای اغراض سیاسی» خوانده است.

آمار بالای اعدام، نقض حقوق اقلیت‌های دینی، سرکوب آزادی‌های مدنی از جمله آزادی بیان در ایران شماری از مواردی است که همواره در گزارش‌های نهادها و سازمان‌های بین‌المللی به آنها اشاره شده است.

با وجود انتقادهای رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی از گزارش‌های حقوق بشری نهادهای بین‌المللی، برخی چهره‌های سیاسی در ایران بر این گزارش‌ها صحه گذاشته یا خواستار تحقیق درباره آنها شده‌اند.

از جمله علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفته است: «ما باید انتقادهای حقوق بشری درست را بپذیریم و اگر انتقاد درستی وجود دارد، ما باید قبول کنیم و لجاجت نداشته باشیم».

در نشست روز سه‌شنبه سازمان ملل شش کشور کشور چین، روسیه، ونزوئلا، بلاروس، آفریقای جنوبی و ویتنام به سود کره شمالی رأی دادند و همین کشورها به علاوه عراق به نفع جمهوری اسلامی ایران رأی دادند.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیو فردا / ج. / پ.پ
XS
SM
MD
LG