لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

اظهار «نگرانی عمیق» یونسکو از مسمومیت‌های مشکوک دختران در مدارس ایران


دبیرستانی دخترانه در تهران که هدف حمله با گاز قرار گرفت
دبیرستانی دخترانه در تهران که هدف حمله با گاز قرار گرفت

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، از حملات با گاز به مدارس دخترانه در ایران و مسمومیت‌های گسترده دانش‌آموزان به شدت اظهار نگرانی کرد.

یونسکو روز چهارشنبه ۱۷ اسفند با انتشار توییتی به مسمومیت هزاران دختر دانش‌آموز ایرانی اشاره کرد و خواستار تحقیقات و اقدام فوری برای حفاظت از دختران دانش‌آموز و بازگشت افراد آسیب‌دیده به کلاس‌های درس شد.

اُدره آزولِه دبیر کل یونسکو گفت: «من عمیقا از گزارش‌های مسمومیت دختران در مدارس ایران طی سه ماه گذشته نگران هستم. این نقض حقوق آنها برای تحصیل در محیطی امن است.»

مسمومیت‌های سریالی مشکوک دانش‌آموزان مدارس دخترانه در ایران که حدود سه ماه از آغاز آن می‌گذرد، وحشت و نگرانی عمومی را برانگیخته است. سکوت طولانی مقامات جمهوری اسلامی نیز زمینه‌ساز انتقادات و گمانه‌زنی‌های بسیاری شده است، به طوری که طیف‌های گسترده‌ای از نیروها و چهره‌های اپوزیسیون در وهله نخست خود حکومت ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرده‌اند.

روز چهارشنبه جمع بزرگی از کنشگران سیاسی و دانشگاهیان ایران با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار توجه او به موضوع مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان و دانشجویان در ایران شدند.

در این نامه که به امضای ۲۴۰ نفر از کنشگران، دانشگاهیان و هنرمندان رسیده، از دبیرکل سازمان ملل این سؤال پرسیده شده است: «آیا از این فجایع اطلاع دارید؟ و آیا سازمان ملل متحد در قبال این گونه جنایات مسئولیتی احساس می‌کند؟»

این نامه توضیح می‌دهد که حملات مشکوک به مدارس «اینک سه ماه است که ادامه دارد و موجب رعب و وحشت دختران و خانواده‌های آنها در سراسر ایران شده است و سران حکومت جمهوری اسلامی آمران و عاملان این جنایات هولناک را از مردم پنهان می‌کنند.»

هنوز اطلاعاتی درباره آمران و عاملان این حملات منتشر نشده است، اما وزارت کشور ایران روز سه‌شنبه از دستگیری «برخی افراد» در پنج استان خبر داد. مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، گفت: «البته مواردی هم که جنبه غیر معاندانه داشتند نیز ارشاد شدند و با حفظ آرامش ان‌شاءالله این مسئله هم مدیریت خواهد شد.»

با استفاده از توئیتر یونسکو و گزارش‌های رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG