لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

گزارشگر سازمان ملل قتل سلیمانی به دست آمریکا را «غیرقانونی» خواند


آنیس کالامار
آنیس کالامار

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه ۱۶ تیرماه در گزارشی قتل قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد به دست آمریکا را «غیرقانونی» خواند.

خبرگزاری رویترز دوشنبه شب به نقل از آنیس کالامار نوشت: حمله به کاروان حامل قاسم سلیمانی در عراق که دی‌ماه پارسال رخ داد «مخالف منشور» سازمان ملل بوده است.

قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، ۱۳ دی‌ماه پارسال توسط پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد و دونالد ترامپ با دفاع از این عملیات او را «تروریست شماره یک جهان» خواند.

آقای ترامپ از آن پس بارها به‌ویژه در کارزار انتخاباتی خود برای دور دوم ریاست جمهوری از فرمانده سابق نیروی قدس به عنوان تروریست شماره یک دنیا نام برده و از این اقدام دولت خود دفاع کرده است.

با این حال، به گفته خانم کالامار، ایالات متحده تاکنون مدارک کافی ارائه نکرده است که نشان دهد منافعش در منطقه در خطر بوده تا از این راه بتواند حمله به کاروان سلیمانی را توجیه کند.

دولت آمریکا هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده است.

خانم کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به اعدام‌های فراقضایی است.

او در گزارش تازه خود خواستار پاسخ‌گویی دولت‌ها در زمینه حمله‌های مرگبار با پهپادهای نظامی و نظارت بیشتر بر این گونه تسلیحات شده، و در همین گزارش قتل قاسم سلیمانی را «نقض منشور سازمان ملل» دانسته است.

آنیس کالامار در گزارش خود نوشته است: «ژنرال سلیمانی مسئولیت استراتژی و اقدامات نظامی ایران در سوریه و عراق را بر عهده داشت. اما در غیاب تهدید واقعیِ قریب‌الوقوع برای جان افراد، اقدامی که آمریکا در پیش گرفت غیرقانونی بود.»

دو روز پس از مرگ قاسم سلیمانی، وزیر خارجه آمریکا، به شبکه ای‌بی‌سی گفت: اطلاعات کشورش نشان می‌داد که عدم اقدام علیه او «خطرات بزرگ‌تری» را متوجه آمریکا می‌کرد.

او تاکید کرد: هدف قاسم سلیمانی از ورود به بغداد طراحی یک کارزار برای هدف قرار دادن پایگاه‌ها و دیپلمات‌های آمریکا در عراق بود و حمله به خودروی او «قانونی» بود.

ایران در واکنش به قتل قاسم سلیمانی یک پایگاه هوایی در خاک عراق را که پذیرای نیروهای آمریکایی بود هدف قرار داد، اقدامی که بنا بر برخی گزارش‌ها آمریکا نیز پیشتر از آن مطلع شده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی از آن زمان بارها از «انتقام سخت» سخن گفته و گاه نیز به شکایت در مجامع بین‌المللی تهدید کرده‌اند.

تشکلی نیز با عنوان «ستاد پیگیری» مرگ قاسم سلیمانی جلساتی برگزار کرده است که هفته گذشته انتشار تصویر آخرین جلسه آن که وزیر خارجه جمهوری اسلامی را در کنار زینب سلیمانی، رئیس جلسه، نشان می‌داد خبرساز شد.

آنیس کالامار قرار است روز پنج‌شنبه هفته جاری یافته‌های خود در این زمینه را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند.

آمریکا دو سال پیش به خواست دونالد ترامپ از این شورا خارج شد.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو/ک.ر
XS
SM
MD
LG