لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

پومپئو: اقدام نکردن علیه قاسم سلیمانی ریسک بزرگ‌تری بود


مایک پومپئو روز یکشنبه در توضیح توئیت‌های دونالد ترامپ گفت آمریکا «در چارچوب قانون اقدام خواهد کرد».
مایک پومپئو روز یکشنبه در توضیح توئیت‌های دونالد ترامپ گفت آمریکا «در چارچوب قانون اقدام خواهد کرد».

وزیر خارجه آمریکا در رشته مصاحبه‌های روز یکشنبه با شبکه‌های تلویزیونی مختلف گفت این کشور آماده است «هر اقدام لازم» را برای محافظت از مردم آمریکا انجام دهد و پاسخ ایالات متحده «کوبنده و قاطع» خواهد بود.

مایک پومپئو به ای‌بی‌سی گفت، اطلاعات کشورش نشان می‌داد که عدم اقدام علیه قاسم سلیمانی «خطرات بزرگ‌تری» را متوجه آمریکا می‌کرد.

وی تاکید کرد: هدف قاسم سلیمانی از ورود به بغداد طراحی یک کارزار برای هدف قراردادن پایگاه‌ها و دیپلمات‌های آمریکا در عراق بود و حمله به خودروی او «قانونی» بود.

وزیر خارجه آمریکا گفت ارزیابی اطلاعاتی به روشنی نشان می‌داد که اگر هیچ اقدامی نشود و به سلیمانی اجازه داده شود به توطئه و نقشه خود برای عملیاتی کردن کارزار ترور ادامه دهد، ریسک بزرگتری از آنچه ما هفته گذشته تصمیم گرفتیم، متوجه آمریکا می‌شد.

پومپئو گفته است با این اقدام به جمهوری اسلامی پیام دادیم که «آنها نباید فکر کنند که می‌توانند از نیروهای نیابتی بهره ببرند و در عین حال خیال کنند که مملکت‌شان امن و امان خواهد ماند. واکنش ما متوجه تصمیم‌سازان واقعی است – کسانی که از جمهوری اسلامی ایران این تهدیدات را عملی می‌کنند».

وی گفت دولت آمریکا هفته جاری دوباره کنگره را در جریان تحولات جاری خواهد گذاشت.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز یکشنبه پس از آن‌که کاخ سفید اطلاعیه‌ای در مورد عملیات مرگبار علیه قاسم سلیمانی و مقام‌های دیگر نظامی و شبه‌نظامی در بغداد، در اختیار کنگره قرار داد، اعلام کرد: «اطلاعیه طبقه‌بندی‌شده به کنگره بر پایه قانون اختیارات جنگ [مصوب ۱۹۷۳] پیش از آن‌که پاسخ‌دهنده باشد، پرسش‌برانگیز است».

خانم پلوسی افزود: «این سند پرسش‌هایی مبرم و جدی در مورد زمان‌بندی، شیوه و توجیه ضرورت تصمیم دولت برای ورود به خصومت با ایران را مطرح می‌کند».

اقدام علیه ایران «در چارچوب قواعد بین‌المللی»

مایک پومپئو روز یکشنبه همچنین در توضیح توئیت‌های دونالد ترامپ در خصوص آمادگی ایالات متحده برای ضربه زدن به ۵۲ هدف در داخل ایران، گفت که آمریکا «در چارچوب قانون اقدام خواهد کرد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز شنبه در حساب کاربری توئیتری خود هشدار داده بود در صورتی که ایران به شهروندان یا منافع آمریکا حمله کند، آمریکا فهرستی از ۵۲ هدف را برای ضربه زدن به ایران انتخاب کرده است.

وی نوشته بود که برخی از این اهداف برای «ایران و فرهنگ ایرانی اهمیت بسیاری دارد».

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با برنامه «این هفته» شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی در واکنش به این پرسش که ضربه زدن به اماکن «فرهنگی» می‌تواند در ردیف «جنایت جنگی» باشد، گفت که آمریکا همواره در چارچوب قانون حرکت کرده و از این به بعد نیز قانونی عمل خواهد کرد.

وی از ارائه هر نوع جزئیات در مورد اهداف ۵۲ گانه خودداری کرد ولی گفت ما برای دفاع از کشور خود «هیچ‌گاه شرمنده نبوده‌ایم».

آقای پومپئو گفت: هر یک از اهداف در این فهرست «برای دفاع از آمریکایی‌ها اهمیت دارد».

وزیر خارجه آمریکا افزود که این فهرست را دیده و پنتاگون همچنان به تهیه گزینه‌ها ادامه می‌دهد.

توئیت‌های آقای ترامپ در مورد وجود فهرست ۵۲ گانه برای ضربات بعدی آمریکا به ایران، انتقاد دمکرات‌ها را در پی داشته است.

دمکرات‌ها یادآور شده‌اند که هدف قراردادن سایت‌ها و مراکز فرهنگی، بر اساس کنوانسیون ژنو، «جنایت جنگی» است.

الیزابت وارن، یکی از نامزدهای برتر حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در توئیت خود خطاب به دونالد ترامپ نوشت: «دارید به انجام جنایت جنگی تهدید می‌کنید؛ ما با ایران در جنگ نیستیم؛ مردم آمریکا خواهان جنگ با ایران نیستند».

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز روز یکشنبه در صفحه توئیترش نوشت که دونالد ترامپ به ارتکاب «جنایت جنگی» تهدید کرده است.

تنش بین ایران و آمریکا از بامداد جمعه در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در حمله راکتی پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد، بحرانی‌تر از گذشته شده است.

ایالات متحده تاکید کرده است که قاسم سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای کشتن آمریکایی‌های دیگری بود.

در حالی که سران ایران تهدید به انتقام‌گیری «سخت» از آمریکا کرده‌اند، دونالد ترامپ تاکید کرده که کشورش «جهان را از شر یک رهبر تروریستی خلاص کرد».آقای

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG