لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۱

پلوسی: اطلاعیه دولت به کنگره در مورد حمله در بغداد پرسش‌های بیشتری ایجاد کرده


نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، بیانیه‌ای در مورد اطلاعیه کاخ سفید منتشر کرده‌است
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، بیانیه‌ای در مورد اطلاعیه کاخ سفید منتشر کرده‌است

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پس از آن‌که کاخ سفید اطلاعیه‌ای در مورد عملیات مرگبار علیه قاسم سلیمانی و مقام‌های دیگر نظامی و شبه‌نظامی در بغداد، در اختیار کنگره قرار داده، بیانیه‌ای را منتشر کرده‌است.

در وب‌سایت ریاست مجلس نمایندگان آمریکا آمده است که کاخ سفید در مورد اقدام خود علیه ایران، با استناد به مجوز اختیارات جنگ مصوب سال ۱۹۷۳، در پی حمله هوایی به مقام‌های نظامی ارشد ایران در نزدیکی فرودگاه بغداد، کنگره را مطلع کرده‌است.

قانون اختیارات جنگ مصوب ۱۹۷۳ از رئیس‌جمهوری می‌خواهد در بازه زمانی ۴۸ ساعت کنگره را از عملیات نظامی مطلع کند؛ و رئیس‌جمهوری می‌تواند برای مدت ۶۰ روز (با تمدید ۳۰ روزه برای بازگرداندن نیروها)، و نه بیشتر، نیروهای نظامی آمریکا را بدون مجوز از سوی کنگره و یا اعلان جنگ، در مأموریت جنگی نگه دارد.

در جریان حمله هوایی ارتش آمریکا در بامداد جمعه ۱۳ دی ماه، در نزدیکی فرودگاه بغداد، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، چهار عضو دیگر نیروی قدس و پنج عضو حشد الشعبی عراق، از جمله ابومهدی المهندس، معاون آن، کشته شدند.

رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه خود نوشته «اطلاعیه طبقه‌بندی‌شده به کنگره بر پایه قانون اختیارات جنگ [مصوب ۱۹۷۳] پیش از آن‌که پاسخ‌دهنده باشد، پرسش‌برانگیز است».

خانم پلوسی افزوده «این سند پرسش‌هایی مبرم و جدی در مورد زمان‌بندی، شیوه و توجیه ضرورت تصمیم دولت برای ورود به خصومت با ایران را مطرح می‌کند».

به گفته این قانون‌گذار آمریکایی «تصمیم عمیقا غیرمعمول برای طبقه‌بندی کلیت این سند، بسیاری از نگرانی‌های ما را سبب شده، و نشان‌دهنده روشن‌ نکردن کنگره و مردم آمریکا در مورد امنیت ملی ما است».

نانسی پلوسی در مورد خطرات ایجادشده در شرایط فعلی برای شهروندان، دیپلمات‌های آمریکا و متحدان آن، ابراز نگرانی کرده و می‌گوید عملیات انجام‌شده «بدون کسب "اجازه استفاده از نیروی نظامی" علیه ایران، بدون رایزنی با کنگره بدون ارائه دقیق و روشن یک راهبرد مشروع به کنگره و عموم شهروندان، انجام شده‌است».

روز جمعه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، در حساب کاربری خود در توئیتر قاسم سلیمانی را به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مرتبط کرده بود. پنس در آن توئیت به فهرستی از «بدترین» اقدامات فرمانده نیروی قدس در نقاط مختلف اشاره کرده بود. اظهارات او در مورد سلیمانی و حملات ۱۱ سپتامبر واکنش‌هایی را در برخی رسانه‌های آمریکایی برانگیخته بود.

نانسی پلوسی در بخش پایانی بیانیه خود از دولت کشورش خواسته «فورا و به‌طور فراگیر» به کنگره در مورد وقایع و گام‌های احتمالی بعدی توضیح دهد.

حمله مرگبار به قاسم سلیمانی، زنجیره‌ای از واکنش‌ها، تهدیدها و هشدارهای مقام‌های جمهوری اسلامی، چه مقام‌های سیاسی و چه نظامی، را در پی داشته‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از سوی دیگر در واکنش‌ به این اظهارات گفته در صورت تهدید شهروندان یا منافع کشورش ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم از نظر فرهنگی، و دیگر نقام مهم ایران، هدف قرار خواهند گرفت.

او پیشتر در سخنرانی کوتاهی پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی اظهار کرده بود، فرمانده نیروی قدس «در حال توطئه برای انجام حملات شرورانه علیه دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی آمریکایی بود» و کشتن او «جلوگیری از جنگ» بوده است.

منبع: اتاق خبر وب‌سایت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، توئیتر
XS
SM
MD
LG