لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

جنگ غزه؛ مقام ارشد سازمان ملل می‌گوید گویی در ۷۵ سال گذشته چیزی یاد نگرفته‌ایم


یکی از مقامات ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد روز یکشنبه همزمان با گرامی‌داشت روز جهانی حقوق بشر، واکنش اسرائیل به حمله روز هفتم اکتبر گروه افراطی حماس را نامتناسب توصیف کرد.

پس از حملات غافلگیرانه گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل، ارتش اسرائیل از زمین و هوا، عملیاتی را برای ریشه‌کن کردن این گروه که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را تروریستی می‌دانند، آغاز کرد.

اکنون لین هستینگز، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، در بیانیه خود حمله روز هفتم اکتبر حماس به اسرائیل را نیز محکوم کرد، اما در ادامه به انتقاد از روش اسرائیل در غزه پرداخت.

خانم هستینگز گفت: «امروز می‌توانست جشن هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر باشد که تولد آن واکنشی به جنایات دو جنگ جهانی بود. در عوض، حقوق بشر در اسرائیل و سرزمین فلسطین اشغالی مورد تعدی قرار می‌گیرد. تعدی‌هایی که به این هر دو گروه انسانی انجام می‌شود، نه صلح و نه امنیت را برای هیچ یک از این ملت‌ها به ارمغان نخواهد آورد.»

وی تاکید کرد که حتی گروه مسلح غیردولتی مانند حماس نیز بر اساس قوانین بین‌المللی تعهداتی دارد و از این رو عاملان حملات ۷ اکتبر که در آن بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته شدند و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر به گروگان گرفته شدند باید پاسخگو باشند.

این مقام سازمان ملل افزود: «قتل‌ها، خشونت جنسی و آدم‌ربایی... به روح و روان همه مردم آسیب زد. در این حملات حتی سالمندان، معلولان و کودکان نیز در امان نبوده‌اند.»

بر اساس اعلام سازمان ملل، نیروهای اسرائیلی بخش اعظم غزه را به ویرانه تبدیل کرده‌اند و نزدیک به دو میلیون نفر از ساکنان این منطقه مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. همچنین طبق آمار وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه افراطی حماس است، دست کم ۱۷ هزار و ۷۰۰ فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند.

لین هستینگز تاکید کرد که این نوع واکنش اسرائیل «قابل توجیه نیست».

وی افزود: «حملات هوایی علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی مانند بیمارستان‌ها، مدارس و تأسیسات سازمان ملل و جابجایی مدام مردم غیرنظامی قابل توجیه نیست. با محاصره نیز نباید کل جمعیت غزه را از غذا، آب، مراقبت‌های بهداشتی و بهداشت محروم کرد.»

این مقام سازمان ملل در نهایت گفت: «در سال ۲۰۲۳، من نباید چنین بیانیه‌ای صادر می‌کردم. گویی که در ۷۵ سال گذشته چیزی یاد نگرفته‌ایم.»

وزیر خارجه اسرائیل هفته گذشته ضمن متهم کردن سازمان ملل به «جانبداری» اعلام کرده بود که ویزای لین هستینگز را لغو کرده است.

با استفاده از گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان؛ س.ن

XS
SM
MD
LG