لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

گزارشگر ویژه سازمان ملل از حکومت ایران خواست به آزار کارکنان بی‌بی‌سی پایان دهد


دیوید کی گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌گوید منتظر پاسخ حکومت ایران است.
دیوید کی گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌گوید منتظر پاسخ حکومت ایران است.

به دنبال شکایت شبکه رسانه‌ای بی‌بی‌سی از حکومت ایران به دلیل آزار و اذیت کارکنان بخش فارسی این رسانه، یکی از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی خواست که به این آزارها پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوید کی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حمایت و ترویج حق آزادی بیان و عقیده روز چهارشنبه سوم آبان اعلام کرد که نگرانی‌ها دراین‌باره را با حکومت ایران مطرح کرده و منتظر پاسخ است.

وی در یک کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل اظهار داشت: «ما از حکومت ایران می‌خواهیم که به آزار کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی فارسی و خانواده‌های آنها و دیگر روزنامه‌نگاران پایان دهند».

لینک مستقیم

قوه قضاییه ایران اواخر مردادماه با صدور حکمی ۱۵۲ نفر از کارکنان قدیمی و فعلی بی‌بی‌سی‌ فارسی را ممنوع المعامله کرد، امری که عملا به معنای آن است که آنها نمی‌توانند به اموال خود در ایران دسترسی داشته باشند یا مثلا ملکی را به فروش برسانند.

در عین حال گزارش‌های متعددی نیز منتشر شده که گویای آن است جمهوری اسلامی با فشار بر خانواده کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی و دیگر رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور نظیر رادیو فردا و رادیو زمانه تلاش می‌کند که مانع فعالیت رسانه‌ای آنها شود.

بی‌بی‌سی این اقدامات حکومت ایران را «نقض حقوق بنیادین انسانی» نامیده و شکایت کارکنان خود را روز چهارشنبه تسلیم دیوید کی و عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران کرده است.

ایران کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی را متهم به «اقدام علیه امنیت ملی» کرده و حکم قضایی علیه آنها را به تمام دفاتر و مراکز ثبت اسناد ابلاغ کرده است.

XS
SM
MD
LG