لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

گزارشگران بدون مرز: تلاش نهادهای امنیتی و قوه قضائیه برای مهار «اطلاع‌رسانی مستقل»


سازمان گزارشگران بدون مرز از ده‌ها مورد «تهدید و فشار» بر روزنامه‌نگاران رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران و خانواده آنان از سوی نهادهای امنیتی و قوه قضائیه خبر داد و این اقدامات را «تلاش برای مهار اطلاع‌رسانی مستقل» خواند و محکوم کرد.

این سازمان روز چهارشنبه ۱۵ شهریور دراطلاعیه‌ای اعلام کرد که بیش از ۵۰ روزنامه‌نگار ایرانی مقیم خارج از کشور به روشهای گوناگون« تهدید» شده و ۱۶ نفر از آن‌ها «به مرگ تهدید شده‌اند».

براساس این گزارش،روزنامه‌نگاران بی‌بی سی فارسی،رادیو فردا، صدای امریکا، صدای آلمان دویچه وله، رادیو بین‌الملل فرانسه، شبکه‌های خصوصی از جمله من و تو و سایت‌های اطلاع رسانی مانند آمدنیوز تهدید شده‌اند.

درهمین حال براساس گزارش این سازمان،آرمان مستوفی مدیر رادیو فردا خبر داد که امسال « ۱۱ مورد تهدید به مرگ علیه چهار روزنامه‌نگار رادیو فردا دریافت شده است».

به گفته آقای مستوفی،این تهدیدها «امضا ندارند. گاهی پیامی است و گاهی هم نظری در پای خبر و گزارشی انتشار یافته در سایت رادیو، اما بعد از طریق دیگر پیام دهنده به همان پیام تهدید به روشنی ارجاع می‌دهد. گاهی هم به اطلاعاتی اشاره می‌کنند که تنها ماموران امنیتی به آن‌ها دسترسی دارند».

در یکی از موارد فشار جمهوری اسلامی بر روزنامه نگاران ایرانی خارج از کشور،اخیرا سازمان ثبت اسناد و املاک ایران «ممنوعیت از معامله» ۱۵۲ نفر از کارکنان بی‌بی‌سی را به تمام ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی ایران ابلاغ کرده است.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی درسالهای گذشته نیز بارها خانواده‌های روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور را احضار و تهدید کرده اند که درباره برخی از این تهدیدها گزارشهایی منتشر شده است.

این نهادهای امنیتی از خانواده‌ها خواسته‌اند تا به این روزنامه نگاران اعلام کنند،از همکاری با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور دست بکشند و به ایران بازگردند.

در همین حال محمدرضا نیکفر سردبیر رادیو زمانه به سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که وزارت اطلاعات خانواده یکی از همکاران این رسانه را «احضار کرده‌ است و تذکر داده‌اند که به فرزندتان بگویید از همکاری با زمانه دست بردارد».

به گفته آقای نیکفر،ماموران وزارت اطلاعات همچنین در تماس تلفنی با یکی از کارکنان این رسانه تهدید کرده اند که« به ایران برگرد و گرنه خانواده‌ات زیر فشار قرار خواهند گرفت».

در سال‌های گذشته تعدادی از روزنامه‌نگاران ایرانی که با رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور همکاری می‌کردند از جمله بهمن دارالشفایی، سراج‌الدین میردامادی و سعید رضوی فقیه پس از بازگشت به ایران زندانی شده اند.

درهمین حال به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، پنج روزنامه‌نگاری که از سال ۹۲ به بعد به ایران بازگشته‌اند، بازداشت و به زندانهایی از سه تا ۱۲ سال محکوم شده‌اند.

براساس این گزارش، همسران روزنامه نگاران رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور هنگام سفر به ایران پس از ضبط پاسپورتشان در فرودگاه به وزارت اطلاعات احضار و بازجویی می شوند.

به گفته این سازمان،خانواده‌های روزنامه نگاران ایرانی خارج از کشورنیز که به دیداراین روزنامه نگاران می روند،پس از بازگشت به ایران احضار و بازجویی می شوند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه خود اعلام کرد که تهدید و اعمال فشار بر رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران فارسی زبان در خارج از کشور پس از ریاست جمهوری حسن روحانی« کاهش یافته» یا « دست‌کم آزارگری تغییر روش داده است».

براساس این گزارش، در دوره رئیس جمهوری آقای روحانی، نهادهای امنیتی« از روش‌های نرم تری استفاده می‌کنند»، خانواده‌ها روزنامه‌نگاران «محترمانه» احضار و بازجویی می‌شوند اما درهر حال به آنها پیام داده می شود که « هر چه زودتر از همکاری با رسانه‌های معاند خودداری کنید».

این سازمان همچنین خبر داد که محمد میلاد زم،برادر روح الله زم،موسس وب سایت آمد نیوز از روز چهارم شهریور بازداشت شده است.

براساس این گزارش، پیش از این نیز دو خواهر و همسر یکی از خواهران آقای زم بازداشت شده و مدتی زندانی بودند.

ماه گذشته نیزتعدادی از روزنامه نگاران و مهدی خزعلی فعال سیاسی بازداشت شدند.

در همین حال، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران مهدی خزعلی را متهم کرده است که به گفته او،« اخبار کذب را برای صدای آمریکا و سایت‌های ضد انقلاب ارسال می‌کند».

ساسان آقایی، معاون سردبیر روزنامه اعتماد، شامگاه شنبه ۲۱ مرداد و یغما فشخامی، روزنامه‌نگار، عصر روز دوشنبه ۳۰ مرداد بازداشت شدند.

کنگره جهانی فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران در نشست اخیر خود در شهر انژه فرانسه، که بین روزهای ۱۸ تا ۲۰ خرداد برگزار شد، بر اساس تقاضای نماینده انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران خواستار آزادی روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شده بود.

همچنین قبل از آن، ۲۹ نماینده پارلمان اروپا روز ۲۳ اردیبهشت در نامه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته بودند که روزنامه‌نگاران، زندانیان سیاسی و مدیران کانال‌های تلگرامی را آزاد کنند.

XS
SM
MD
LG