لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

سازمان ملل: سال گذشته بیش از ۱۰ هزار غیرنظامی در افغانستان کشته یا زخمی شدند


زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، برخی از موارد کشتار غیرنظامیان را مصداق جنایات جنگی دانسته است
زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، برخی از موارد کشتار غیرنظامیان را مصداق جنایات جنگی دانسته است

سازمان ملل متحد در گزارشی مربوط به افعانستان به وضعیت خشونت‌ها و تلفات مرتبط به آن در سال گذشته میلادی پرداخته است. بر اساس این گزارش، شمار کشته‌ها یا مجروحان غیرنظامی افغان در سال ۲۰۱۷ ، بیش از ۱۰ هزار تن بوده است.

در این گزارش، بمبگذاری و حمله‌های انتحاری شبه نظامیان، عامل شماره یک تلفات غیرنظامیان در افغانستان ذکر شده است.

گزارش‌ها حاکی است آمریکا از ماه اوت سال گذشته تاکنون، سیاست‌های نظامی خود در افغانستان را تهاجمی‌تر کرده، و در مقابل عملیات شبه نظامیان هم افزایش یافته است. فقط در کابل و در چند هفته گذشته، ۱۵۰ مردم غیرنظامی کشته شده‌اند.

سازمان ملل در گزارش خود جزییات دقیق‌تری را هم بررسی کرده است. در سال گذشته میلادی، آمار کشته شده‌ها در افغانستان سه هزار و ۴۳۸ و آمار زخمی‌ها، هفت هزار و ۱۵ تن بوده است. آمار تلفات در مجموع نسبت به سال پیش از آن، ۹ درصد کمتر شده است.

سازمان ملل می‌گوید یکی از نکات شاخص این گزارش، آمار بالای تلفات ناشی از حمله‌های بمب گذاری شبه نظامیان است که غیرنظامیان قربانی اصلی آن هستند.

در این گزارش آمده است: «۲۷ درصد از آمار کل زخمی‌ها، ناشی از حملات شبه نظامیان است که به عمد غیرنظامیان را هدف حملات خود قرار می‌دهند.»

در طول سال‌هایی که سازمان ملل آمار تلفات در افغانستان را رصد می‌کند، سال ۲۰۰۹ مرگبارترین سال ثبت شده به حساب می‌آید. در ۳۱ ماه مه آن سال، یک بمبگذار انتحاری خودرویی را منفجر کرد که باعث کشته شدن ۹۲ غیرنظامی و زخمی شدن ۴۹۱ تن شد.

این گزارش می‌گوید در سال گذشته میلادی، دو سوم تلفات ناشی از حملات شبه نظامیان مخالف دولت بوده است. ۴۲ درصد از این حملات را شبه نظامیان طالبان انجام داده‌اند، ۱۰ درصد از آن توسط شبه نظامیان حکومت اسلامی یا داعش انجام شده و ۱۳ درصد هم شبه نظامیان مخالف دولت هستند که رهبری مشخصی ندارند.

در گزارش سازمان ملل آمده که نیروهای حامی دولت مرکزی افغانستان، مسئول یک پنجم تلفات غیرنظامیان در این کشور محسوب می‌شوند. عامل ۱۶ درصد از تلفات غیرنظامیان افغان نیروهای نظامی افغانستان، دو درصد نیروهای بین‌المللی و یک درصد هم گروه‌های مسلح حامی دولت بوده است.

سازمان ملل در این گزارش گفته حمله‌های هوایی نیروهای دولتی و نیروهای بین‌المللی، عامل شش درصد از تلفات غیرنظامیان بوده است. با ۲۹۵ کشته و ۳۳۶ زخمی غیرنظامی در سال ۲۰۱۷ ، آمار تلفات ناشی از حمله های هوایی نسبت به سال قبل آن، هفت درصد بیشتر شده است.

در فهرست عوامل اصلی تلفات غیرنظامیان در این گزارش، درگیری‌های زمینی به عنوان عامل دوم معرفی شده است. این آمار در مقایسه با سال پیش از آن، سال ۲۰۱۶ ، کمتر شده و ۱۹ درصد است.

این گزارش گفته زنان و کودکان خسارت‌های سنگینی از این خشونت‌ها دیده‌اند. سال گذشته در افغانستان ۳۵۹ زن کشته شدند که افزایشی پنج درصدی نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: «غیرنظامیان افغانستان در جریان زندگی روزمره خود کشته شده‌اند؛ در حالی که با اتوبوس سفر می‌کردند یا برای عبادت در مسجد بودند و یا فقط در حال گذر از کنار ساختمانی بودند که هدف حمله بوده است.»

او افزوده است: «چنین حمله‌هایی تحت قوانین بین‌المللی ممنوع است و در بیشتر موارد می‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد. عاملان چنین حمله‌هایی باید مشخص شوند و پاسخگوی آن باشند.»

با استناد به گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، سایت رسمی سازمان ملل متحد؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG