لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

گزارش سازمان ملل: طالبان ده‌ها مقام سابق و نیروی امنیتی افغانستان را کشته‌اند


نیروهای طالبان در کابل
نیروهای طالبان در کابل

سازمان ملل متحد در گزارشی می‌گوید که طالبان و متحدان آن، طبق شنیده‌ها، شماری زیادی از مقامات سابق افغانستان، نیروهای امنیتی و افرادی را که برای گروه‌های نظامی بین‌المللی کار کرده‌ بودند، کشته‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد که خبرگزاری رویترز به نسخه‌ای از آن دست یافته است، تصویری از شرایط زندگی ۳۹ میلیون نفر مردم افغانستان ارائه می‌دهد که از تابستان امسال و زمان روی کار آمدن حکومت طالبان رو به وخامت گذارده است.

آقای گوترش هشدار داده که نظام اجتماعی و اقتصادی افغانستان کاملا در حال فروپاشی است. این گزارش آخرین مورد از هشدارهای دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به بحران انسانی در افغانستان محسوب می‌شود، بحرانی که با خروج نیروهای نظامی خارجی به رهبری ایالات متحده از افغانستان و متعاقب آن سقوط دولت محمد اشرف غنی و فتح کابل به دست طالبان شدت گرفت.

آقای گوترش در این گزارش از شورای امنیت خواسته که ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان را متناسب آن شرایط بازتعریف بکند و از جمله نسبت به ایجاد یک واحد جدید ناظر حقوق بشر اقدام کند.

وی می‌گوید که نمایندگی سازمان ملل همچنان گزارش‌هایی معتبر مبنی بر کشتار و ناپدیدسازی قهری مقامات سابق افغانستان، نیروهای امنیتی این کشور و افرادی دریافت می‌کند که برای نیروهای نظامی به رهبری ایالات متحده کار کرده‌اند و این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که طالبان اعلام عفو عمومی کرده است.

بر اساس این گزارش، سازمان ملل متحد برآورد کرده که از ۲۴ مرداد امسال تاکنون بیش از یکصد نفر از این افراد به دست طالبان یا وابستگان آن کشته شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین به گزارش‌های موثقی مبنی بر اعدام فراقضایی دست‌کم ۵۰ نفر به ظن عضویت در گروه موسوم به حکومت اسلامی یا داعش اشاره کرده است.

او در نهایت اظهار داشت: «مدافعان حقوق بشر و کارکنان رسانه‌ها در افغانستان همچنان در معرض حمله، ارعاب، بازداشت خودسرانه، آزار و اذیت و قتل قرار دارند.»

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG