لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

شورای امنیت در نهایت رای به تمدید کمک‌رسانی مرزی به سوریه داد


نهادهای بین‌المللی تاکید کرده‌اند ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه از مرز ترکیه به سوریه «حیاتی» است.
نهادهای بین‌المللی تاکید کرده‌اند ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه از مرز ترکیه به سوریه «حیاتی» است.

با تاخیر و پس از چهار بار تلاش نافرجام و در حالی‌که ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، از ترکیه به سوریه، به تنها یک گذرگاه محدود شده، شورای امنیت در نهایت کمک‌رسانی به یکی از بحران‌زده‌ترین کشورهای جهان را تمدید کرد.

قطعنامه تصویب‌شده کم‌وبیش در راستای خواسته‌های روسیه، از مهم‌ترین متحدان دولت بشار اسد است، که خود قطعنامه دیگری را وتو کرده بود.

رای‌گیری اخیر در روز ۲۱ تیر انجام شده و پنجمین مورد است. تصویب کمک‌رسانی نیز عملا یک روز پس آن صورت می‌گیرد که مهلت مجوزهای تمدیدشده پیشین به پایان رسیده بود.

با این حال این اقدام شورای امنیت مسیر ارسال کمک‌ها به بخشی از شهروندان سوری را در حالی‌که در پی یک دهه جنگ در میان بحران ناشی از همه‌‌گیری جهانی ویروس کرونا قرار دارند، باز نگه می‌دارد.

قطعنامه از سوی آلمان و بلژیک پیشنهاد شده بود. در این قطعنامه شمار ورودی‌های مرزی به یک مورد محدود شده است، اما مهلت مجوزها به‌جای دوره قبلی که برای شش ماه تمدید شده بود، برای ۱۲ ماه تمدید شده‌است.

شش ماه پیش روسیه موفق شده بود شمار گذرگاه‌های مرزی را از چهار نقطه به دو نقطه، و بازه زمانی قطعنامه‌ها را از یک سال به شش ماه محدود سازد.

پیش‌نویس اولیه قطعنامه برای آن‌که کمک‌رسانی از دو گذرگاه مرزی و برای شش ماه صورت گیرد، با وتوی چین و روسیه نافرجام ماند.

در ۱۷ تیر و پس از وتو، خود روسیه قطعنامه تازه‌ای ارائه کرد که بر پایه آن کمک‌رسانی‌ها از یک نقطه مرز ترکیه با سوریه و برای مدت ۶ ماه تمدید می‌شود. اما این قطعنامه هم به جز روسیه و چین، از میان ۱۵ عضو شورای امنیت تنها از حمایت ویتنام و آفریقای جنوبی برخوردار شد و رای نیاورد.

کمک‌رسانی‌ها به سوریه بدون دخالت دولت مرکزی در دمشق، از شش سال پیش به این سو، به‌صورت موقتی و زمان‌دار، تصویب شده‌ بود.

روسیه و دولت مرکزی سوریه در تلاش بودند مرز زمینی ارسال کمک‌ها از ترکیه، گذرگاهی باشد که تحت کنترل دمشق قرار دارد. این دو می‌خواستند تا ارسال‌ کمک‌ها به یک گذرگاه تحت کنترل دولت محدود شود.

گذرگاه باب الهوی؛ ۱۹ تیر
گذرگاه باب الهوی؛ ۱۹ تیر

مسکو و پکن گفته بودند کمک‌رسانی‌ها از گذرگاهی که تحت کنترل دمشق نیست حق حاکمیت دولت مرکزی سوریه را نادیده می‌گیرد و در عین حال خود دولت بشار اسد راسا می‌تواند کمک‌ها را پخش کند.

این دلایل اما از سوی کشورهای غربی و نیز دبیر کل سازمان ملل رد شده است؛ آن‌ها می‌گویند کمک‌رسانی‌های مرزی، تنها روش قابل اعتماد و اتکا برای انتقال کمک‌ها است و اگر قرار باشد از طریق دولت دمشق و تحت کنترل آن انجام شود، با چالش‌ها و موانع بسیاری روبه‌رو خواهد شد.

نهادهای بین‌المللی تاکید کرده‌اند ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه از مرز ترکیه به سوریه «حیاتی» است.

منابع: اسوشیتدپرس، خبرگزاری آلمان
XS
SM
MD
LG