لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

شورای امنیت از لبنان خواست از تنش‌های خارجی دوری کند


نمایی از یکی از جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد
نمایی از یکی از جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه، ۱۹ بهمن‌ماه، از احزاب لبنانی خواست تا از هرگونه سیاست مبتنی بر درگیری‌های خارجی «به عنوان یک اولویت مهم» دوری کنند.

گرچه در این بیانیه به‌روشنی مشخص نشده، به نظر می‌رسد که مخاطب این بیانیه شورای امنیت به وضوح «حزب‌الله لبنان» است که جنگجویانی را به سوریه فرستاده تا در حمایت از حکومت بشار اسد بجنگند.

این شورا در بیانیه خود همچنین خواستار اجرای قطعنامه‌های پیشین خود شده است که در آنها بر «خلع سلاح تمام گروه‌های مسلح در لبنان» تاکید شده است، به طوری که «جز دولت قانونی لبنان، سلاح و قدرت در دست هیچ گروهی نباشد.»

به نظر می‌رسد این بخش از این بیانیه نیز گروه حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده باشد.

بیانیه شورای امنیت سازمان ملل همچنین از شکسته شدن قفل ۹ ماهه تشکیل یک دولت وحدت ملی در لبنان استقبال کرده است.

سعد الحریری، نخست وزیر لبنان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دولت جدید این کشور به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و سیاست خودداری از ورود به تنش در منطقه پایبند است و آن را دو عنصر اساسی در ثبات لبنان می‌داند.

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت پس از جنگ سال ۲۰۰۶ میلادی بین لبنان و اسرائیل به تصویب رسید که در آن از هر دو طرف خواسته شد از اقدامات تنش‌زا علیه یکدیگر خودداری کنند.

سیاست خودداری از تنش دولت لبنان نیز به دنبال جنگ داخلی سوریه و حضور نیروهای حزب الله لبنان در این کشور در حمایت از نیروهای ارتش سوریه و دولت بشار اسد مطرح شد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود همچنین تمام رهبران سیاسی را تشویق کرده‌اند تا به روند شکل‌گیری دولت جدید «برای رسیدگی به چالش های امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و انسان‌دوستانه» کمک کنند و از دولت جدید لبنان خواست تا اصلاحات را با سرعت اجرایی کند، اصلاحاتی که مبارزه با فساد و تقویت حسابرسی و شفافیت از سرفصل‌های آن به شمار می‌‌آید.

دولت جدید لبنان، ۱۱ بهمن، پس از هشت‌ ماه رایزنی بین گروه‌های سیاسی بر سر تشکیل کابینه جدید تشکیل شد، اما ایالات متحده ضمن استقبال از تشکیل کابینه جدید دولت لبنان، از در اختیار گرفتن سه وزارتخانه از سوی حزب‌الله لبنان ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه آمریکا نگران است که بودجه در اختیار سه وزارتخانه دولت لبنان که در اختیار حزب‌الله قرار گرفته است، صرف این گروه «شبه نظامی شیعی» شود.

سهمیه گروه حزب‌الله در دولت جدید لبنان از دو وزیر شامل وزرای صنایع و ورزش و جوانان در دولت پیشین به سه پست اصلی افزایش یافت و پست وزارت بهداشت را نیز در برگرفت.

گروه حزب‌الله لبنان از نظر وزارت خارجه آمریکا گروهی تروریستی به شمار می‌آید و در فهرست گروه‌های تروریستی این وزارتخانه قرار دارد.

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز نسبت به سوء استفاده حزب‌الله از تصدی بر وزارت بهداشت و صرف بودجه‌ این وزارتخانه در جهت منافعش هشدار داده‌ بود.

در همین زمینه پیش‌بینی می‌شود، از این پس کار رساندن کمک‌های مالی به وزارت بهداشت لبنان با وجود تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله لبنان با مشکلاتی همراه شود.

اما حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، روز چهارشنبه گذشته در سخنانی، تاکید کرد که «پول کشور متعلق به کشور و ملت لبنان است و نباید این پول خارج از چارچوب قانونی آن خرج شود.»

او همچنین ضمن تاکید بر آرامش و پرهیز از تنش فضای داخلی، خواستار مبارزه با فساد و هدر دادن پول‌ها شد.

نصرالله در بخشی از سخنان خود اعلام کرد که این گروه در صورت جنگ ایران و ایالات متحده، از ایران حمایت خواهد کرد.

حزب‌الله لبنان متحد بشار اسد، رئیس‌ جمهور سوریه، است و شماری از نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه در جنگ داخلی این کشور حضور دارند.

اسرائیل نیز همواره از حضور نیروهای حزب‌الله که به ایران نزدیکند ابراز نگرانی کرده است و در ماه‌های گذشته بارها به مواضع و پایگاه‌هایی نظامی در سوریه که گفته شده متعلق به حزب‌الله و نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی ایران بود حمله کرده است.

حزب‌الله در عرصه سیاست داخلی لبنان یک حزب بزرگ به شمار می‌رود که سیستم سیاسی پیچیده‌ای دارد و نقش فعالی در فضای سیاست داخلی این کشور بازی‌ می‌کند.

منابع: خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، ایرنا و رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG