لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

شورای امنیت خواستار «پایبندی کامل» به آتش‌بس در غزه شد


 تجمع شهروندان غزه در محل یک حمله هوایی اسرائیل
تجمع شهروندان غزه در محل یک حمله هوایی اسرائیل

‎ شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه اول خرداد خواستار پایبندی کامل اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی تحت رهبری حماس در نوار غزه به آتش‌بس شد و بر ضرورت کمک‌رسانی فوری به غیرنظامیان فلسطینی تاکید کرد.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در این‌باره بیانیه‌ای صادر کرده‌اند که به این معناست اجماع درباره آن وجود داشته است. این نهاد در طول جنگ ۱۱ روزه غزه به خاطر مخالفت ایالات متحده نتوانست درباره این جنگ موضع‌گیری کند.

هیات نمایندگی فرانسه در سازمان ملل متحد گفته است که این کشور به تلاش‌های خود برای صدور قطعنامه‌ای دراین‌باره ادامه داده است.

واشینگتن پیش از این اعلام کرده بود که اقدام فرانسه در تنظیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای که طرفین جنگ را به آتش‌بس فرا بخواند،«در حال حاضر کارساز نیست و موجب استقرار آرامش نخواهد شد».

شورای امنیت همچنین در بیانیه خود ضمن تاکید بر ضرورت بازگشت آرامش در این منطقه گفته است، دستیابی به صلح جامعی بر اساس چشم انداز منطقه‌ای که دو کشور دموکراتیک اسرائیل و فلسطین با مرزهای امن و شناخته شده در کنار یکدیگر در صلح زندگی کنند، اهمیت دارد.

روز گذشته هم جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، تاکید کرد که تنها راه حل پیش رو برای مناقشه در این منطقه تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین است.

راه حل «دو کشور برای دو ملت» بر تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی (بر اساس مر‌زهای پیش از سال ۱۹۶۷ در کرانه غربی، نوار غزه و بیت المقدس شرقی) در کنار اسرائیل تاکید دارد.

جو بایدن همچنین در جریان جنگ یادزه روزه در غزه با برقراری تماس‌هایی با رهبران و اسرائیل و فلسطین بر ضرورت آتش‌بس تاکید کرده بود.

معاون دبیر کل سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده است که در جریان درگیری یازده روزه اسرائیل و گروه‌های فلسطینی دستکم ۷۷ هزار ساکن غزه خانه‌‌های خود را از دست داده‌اند.

در جریان این درگیری اسرائیل به شدت غزه را از هوا و زمین مورد حمله قرار داد. ارتش اسرائیل هم اعلام کرده است که گروه‌های فلسطینی در غزه در جریان این جنگ یازده روزه بیش از ۴۳۰۰ راکت به سمت اسرائیل شلیک کردند که ۹۰ درصد آن را سامانه دفاع ضد راکتی «گنبد آهنین» رهگیری و منهدم کرد.

براساس اطلاعات منابع بهداشتی در غزه در طول حملات سنگین اسرائیل به غزه ۲۴۸ تن، شامل ۶۶ کودک و نوجوان کشته و یک هزار ۹۴۸ نفر نیز زخمی شدند.

رویترز می‌گوید، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است هفته آینده به اسرائیل و کرانه باختری سفر کرده و با مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی برای تثبیت آتش بس و مذاکرات صلح دیدار و گفت‌وگو کند.

با استفاده از گزارش‌‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG