لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

سازمان ملل: مذاکرات تدوین قانون اساسی سوریه بدون نتیجه پایان یافت


گی‌یر پدرسون مذاکرات تدوین قانون اساسی سوریه را «ناامیدکننده» توصیف کرد.
گی‌یر پدرسون مذاکرات تدوین قانون اساسی سوریه را «ناامیدکننده» توصیف کرد.

گی‌یر پدرسون، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، روز جمعه ۳۰ مهرماه اعلام کرد که ششمین دور مذاکرات بین حکومت، مخالفان بشار اسد و جامعه مدنی سوریه بر سر تدوین قانون اساسی بدون «هیچ پیشرفت معناداری» به پایان رسید.

گی‌یر پدرسون در یک کنفرانس خبری کوتاه گفت٬ من فکر می‌کنم منصفانه است که بگویم مذاکرات امروز یک ناامیدی بزرگ بود.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اضافه کرد، ما نتوانستیم به آن چیزی که امیدوار بودیم برسیم، یعنی مذاکرات خوبی برای دستیابی به یک نوع اجماع داشته باشیم.

ششمین دور مذاکرات کمیته قانون اساسی جدید سوریه از اوایل هفته جاری در ژنو آغاز شد. دور قبلی این مذاکرات در ماه ژانویه سال جاری برگزار شده بود.

قرار بود در این دور از مذاکرات، هیات نمایندگی بر سر اصول پیش نویس قانون اساسی جدید توافق کنند.

قرار بود کمیته قانون اساسی سوریه متشکل از ۴۵ نفر یعنی ۱۵ نفر از نمایندگان حکومت، ۱۵ نفر از نمایندگان مخالفان و ۱۵ نفر از نمایندگان جامعه مدنی پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه را تدوین کند.

اعضای این کمیته قبول کرده بودند که هیئت نمایندگی حکومت سوریه تدوین سر فصل‌های مربوط حق «حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه» و «تروریسم و افراط گرایی» را به عهده بگیرد.

همچنین توافق شده بود که هیئت مخالفان حکومت سوریه مسئولیت تهیه سرفصل‌های قانون اساسی جدید مربوط به «ارتش، نیروهای مسلح، امنیت و اطلاعات» را به عهده بگیرد و هیئت نمایندگی جامعه مدنی سرفصل مربوط به «دولت قانون» را تدوین کند.

گی‌یر پدرسون در این زمینه گفت، هیئت نمایندگی حکومت سوریه هیچ متن جدیدی را ارائه نکرد. در حالی که هیئت مخالفان حکومت تنها به پیش نویس متون حکومت و جامعه مدنی پاسخ داد.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اضافه کرده است، ما فاقد درک درستی درباره چگونگی پیشبرد این فرایند هستیم.

او افزود، باید اعتماد و اراده سیاسی بیشتری وجود داشته باشد.

گزارش حاکی است که نمایندگان هیئت‌های مختلف حاضر در این مذاکرات نتوانست بر سر تعیین تاریخی برای دور هفتم این مذاکرات به توافقی برسند.

چهار سال پیش بخشی از اپوزیسیون و حکومت بشار اسد توافق کرده بودند که کمیسیون ۱۵۰ نفره قانون اساسی سوریه تشکیل شود که یک سوم آنها نماینده‌های حکومت بشار اسد، یک سوم مخالفان و یک سوم بقیه نیز نماینده‌های جامعه مدنی سوریه باشند.

تلاش‌های مداوم جامعه بین المللی به ویژه با پشتیبانی سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه تاکنون عمدتا ناکام بوده است.

با استفاده از الجزیره
XS
SM
MD
LG