لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

پاییز امسال به شکایت مالی ایران از آمریکا رسیدگی می‌شود


دیوان بین‌المللی دادگستری پاییز سال جاری پرونده شکایت ایران از ایالات متحده را که به دنبال احکام دادگاه‌های آمریکا مبنی بر مسدود کردن میلیاردها دلار اموال ایران مطرح شده است، بررسی می‌کند.

دادگاه‌های آمریکا حکم داده‌اند که اموال ایران به عنوان غرامت به قربانیان ترور داده شود، اما ایران که نتوانسته این احکام را تغییر دهد به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت برده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه اول تیر ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نهاد در فاصله روزهای ۸ تا ۱۲ اکتبر، برابر با ۱۶ تا ۲۰ مهر ماه، جلساتی علنی برای استماع شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده در رابطه با برخی اموال ایران برگزار خواهد کرد.

این بیانیه اضافه می‌کند که در این جلسات نخست اعتراض آمریکا طرح می‌شود و قضات پس از آن تصمیم خواهند گرفت که آیا می‌توانند درباره این مناقشه حکم صادر کنند یا نه.

تهران در این پرونده که از تابستان دو سال قبل آن را گشوده است، ایالات متحده را به خاطر تصرف دارایی‌های ایران و شرکت‌های ایرانی به نقض یک معاهده دوجانبه چند دهه‌ای متهم می‌کند، معاهده‌ای که زمان محمدرضا شاه پهلوی میان دو کشور منعقد گردید.

ایران می‌گوید، دادگاه‌های ایالات متحده با طرح این ادعا که تهران در برخی اقدامات تروریستی نقش داده است، حکم به پرداخت غرامتی بیش از ۵۶ میلیارد دلار داده‌اند.

این پرونده چند هفته پس از آن گشوده شد که دادگاه عالی ایالات متحده در بهار سال ۲۰۱۶ حکم داد که دو میلیارد دلار از اموال مسدود شده ایران باید به هزار نفر از بازماندگان و خانواده‌های قربانیان حملاتی که به ایران نسبت داده می‌شود، پرداخت شود.

این حملات از جمله شامل بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در بیروت و بمب‌گذاری برج‌های خُبَر عربستان سعودی در سال ۱۹۹۶ می‌شود، اما تهران نسبت به این حکم که یک سال پس از توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های جهانی صادر شده بود به شدت واکنش نشان داد.

در جریان بمب‌گذاری برج‌های خبر عربستان، پایگاه نیروهای آمریکایی هدف قرار گرفت که بر اثر آن ۱۹ سرباز آمریکایی کشته و حدود ۴۰۰ تن زخمی شدند.

منبع: خبرگزاری فرانسه؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG