لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

دبیرکل سازمان ملل خواستار ایجاد منطقه امن در اطراف نیروگاه اتمی اوکراین شد


نمایی از نیروگاه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای
نمایی از نیروگاه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای

در حالی که روسیه و اوکراین یکدیگر را به حملات به بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در زاپوریژیای متهم می‌کنند، دبیرکل سازمان ملل متحد پنجشنبه برای جلوگیری از وقوع «فاجعه» خواستار ایجاد منطقه امن غیرنظامی در اطراف این نیروگاه شد.

آژانس «انرژو اتم» اوکراین پنجشنبه گفته است، تاسیسات نیروگاه زاپوریژیای پنج بار مورد حمله قرار گرفت.

این در حالی است مقام‌های منصوب روسیه در نیروگاه زاپوریژیای در مصاحبه با ایتارتاس نیروهای اوکراین را متهم کردند که این نیروگاه را دو بار گلوله باران کرده‌اند و مانع تغییر شیفت شدند.

در همین زمینه، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه برای بررسی وضعیت نیروگاه زاپوریژیای تشکیل جلسه داد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی از هر دو طرف خواست تا تمام درگیری‌ها در نزدیکی این نیروگاه را متوقف کنند.

آنتونیو گوترش در بیانیه‌ای گفت: نباید تحت هیچ شرایطی از این تاسیسات به عنوان بخشی از عملیات نظامی استفاده شود. بلکه می‌بایست یک توافق فوری در سطح فنی جهت ایجاد محیط امن و غیرنظامی سازی برای تضمین امنیت منطقه حاصل شود.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، نیز در نشست شورای امنیت گفت که جهان به سمت پرتگاه «یک فاجعه هسته‌ای در مقیاس چرنوبیل» پیش می رود.

او گفت که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌توانند در اسرع وقت از نیروگاه زاپوریژیای بازدید کنند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم در پیامی ویدئویی از روسیه خواست با تخلیه نیروگاه زاپوریژیا، کنترل این نیروگاه را به اوکراین بازگرداند.

ولادیمیر زلنسکی گفت: تنها خروج کامل روس‌ها و بازگرداندن کنترل کامل اوکراین بر اوضاع این نیروگاه می‌تواند تضمین کننده امنیت هسته‌ای برای تمام اروپا باشد.

هشدار گروسی

در همین زمینه، رافائل گروسی٬ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه به شورای امنیت سازمان ملل گفت٬ درگیری نظامی در اطراف و نزدیکی بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در زاپوریژیای اوکراین «بسیار هشدار دهنده است.»

رافائل گروسی که از طریق ویدئو در نشست اضطراری شورای امنیت صحبت می‌کرد، اظهار داشت٬ درگیری نظامی در نزدیکی چنین تاسیسات هسته‌ای بزرگی می‌تواند منجر به عواقب بسیار جدی شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور مکرر با اوکراین و روسیه در تماس بود تا تصویر واضحی از این نیروگاه در اختیار داشته باشد.

رافائل گروسی با تاکید بر جدی بودن لحظات کنونی اظهار داشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید اجازه داشته باشد تا در اسرع وقت ماموریت خود را در زاپوریژژیا انجام دهد.

رافائل گروسی در ادامه تاکید کرد: «بروز هرگونه فاجعه هسته‌ای غیرقابل قبول خواهد بود و بنابراین جلوگیری از آن باید هدف اصلی ما باشد.»

او همچنین از هر دو طرف خواست تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کنند.

نیروگاه زاپوریژیا طی روزهای اخیر بارها هدف بمباران قرار گرفت و متحمل خساراتی شد، اما تصور می‌شود که زیرساخت‌های اصلی آن همچنان از آسیب‌ها مصون مانده باشند. روسیه و اوکراین یکدیگر را متهم می‌کنند که پشت حملات به این نیروگاه قرار دارند.

روز چهارشنبه خبر رسید که گروه هفت از روسیه خواسته است از نیروگاه خارج شود و شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار است به دلیل احتمال خطر یک فاجعه هسته‌ای در نیروگاه زاپوریژیا یک جلسه اضطراری تشکیل دهد.

وزیران خارجه گروه هفت روز چهارشنبه ۱۹ مرداد در بیانیه‌ای از روسیه خواستند که کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را فورا به اوکراین بازگرداند.

با استفاده از رویترز و خبرگزاری فرانسه
XS
SM
MD
LG