لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

تلاش آمریکا و سازمان ملل برای آتش‌بس کامل در یمن به دنبال آتش‌بس‌های یکجانبه


ساختمانی در صنعا که بر اثر حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی ویران شده است
ساختمانی در صنعا که بر اثر حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی ویران شده است

نمایندگان سازمان ملل متحد و ایالات متحده روز چهارشنبه از آتش‌بس یکجانبه طرف‌های مخاصمه در جنگ یمن به عنوان اقدامی دلگرم‌کننده استقبال کردند و بر ضرورت یک آتش‌بس جامع‌تر برای کاهش بحران انسانی وخیم در یمن تاکید داشتند.

ائتلاف نظامی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرده بود که از صبح چهارشنبه عملیات نظامی خود را به صورت موقت متوقف می‌کند، اقدامی که متعاقب تصمیم حوثی‌های مورد حمایت ایران برای توقف سه روزه حملات آن اتحاذ شد.

پیش از آن سازمان ملل متحد در راستای اقدامات خود برای پایان دادن به جنگ هفت ساله یمن که به مرگ ده‌ها هزار نفر انجامیده است، خواستار برقراری آتش‌بس در طول ماه رمضان شده بود که از هفته آینده آغاز می‌شود.

هانس گراندبرگ و تیم لندرکینگ، نمایندگان سازمان ملل متحد و ایالات متحده که در مذاکرات سیاسی ریاض درباره جنگ یمن حضور یافته بودند، گفتند که این آتش‌بس‌های یکجانبه گام‌هایی در مسیر درست است.

آقای گراندبرگ اظهار داشت: «یمن به آتش‌بس نیاز دارد. من با توجه به این موقعیت اضطراری با طرفین در تماس هستم تا در آغاز ماه رمضان توافق آتش‌بس حاصل بیاید. این آتش‌بس از بحران موجود خواهد کاست.»

آقای لندرکینگ نیز گفت که طرح سازمان ملل گامی اولیه در جهت یک آتش‌بس کامل و «یک فرایند سیاسی فراگیرتر و جدید» است.

شورای همکاری کشورهای خلیج فارس متشکل از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی مذاکرات سیاسی درباره جنگ یمن را روز سه‌شنبه آغاز کرد و انتظار می‌رود تا پنج‌شنبه آینده، هفتم آوریل، آن را ادامه دهد.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG