لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

هشدار سازمان ملل به اسرائیل: حمله به رفح می‌تواند «به کشتار منجر شود»


تصویری از رفح
تصویری از رفح

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه درباره تهاجم زمینی اسرائیل به رفح هشدار داد و گفت که این عملیات می‌تواند به «یک کشتار» در این شهر جنوب نوار غزه که بیش از یک میلیون نفر در آن پناه گرفته‌اند بشوند.

اسرائیل گفته است که می‌خواهد شبه‌نظامیان گروه افراطی حماس را که ایالات متحده و بیشتر دیگر کشورهای غربی آن را تروریستی می‌دانند از مخفی‌گاه‌های خود بیرون بکشد و گروگان‌های اسرائیلی را آزاد کند و در حال برنامه‌ریزی برای تخلیه شهر از فلسطینیان غیرنظامی است.

مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، گفت: «عملیات نظامی در رفح می‌تواند به یک کشتار در غزه منجر بشود. این اقدام همچنین می‌تواند عملیات‌های بشردوستانه در آنجا را که هم‌اکنون نیز موقعیتی بسیار سخت دارد، متوقف کند. هیچ ضمانتی برای امنیت دست‌اندرکاران این عملیات بشردوستانه وجود ندارد و ما فاقد نیرو و منابع کمکی هستیم.»

وی افزود: «جامعه بین‌المللی نسبت به عواقب خطرناک هر گونه تهاجم زمینی به رفح هشدار داده است. دولت اسرائیل نمی‌تواند همچنان این درخواست‌ها را ناشنیده بگیرد.»

با افزایش درخواست‌ها از اسرائیل برای‌عدم اجرای عملیات تهاجم زمینی به رفح، گفت‌وگوهای آمریکا، مصر، اسرائیل و قطر درباره آتش‌بس غزه نیز روز سه‌شنبه بدون حصول نتیجه‌ای پایان یافت.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ر همین روز به خبرنگاران گفت: «از صمیم قلب امیدوارم که مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها و توقف درگیری‌ها به هر شکلی موفقیت‌آمیز باشد تا بتوان مانع حمله همه‌جانبه به رفح شد. این حمله عواقب ویران‌کننده‌ای خواهد داشت.»

جنگ کنونی در غزه به دنبال حمله شبه‌نظامیان گروه افراطی به جنوب اسرائیل در روز هفتم اکتبر شروع شد که به گقته مقامات اسرائیلی، هزار و ۲۰۰ کشته بر جای گذاشت و ۲۵۳ نیز به گروگان گرفته شدند. اسرائیل نیز به تلافی آن رخداد تهاجمی نظامی به عزه را آغاز کرد که این عملیات بنا بر آمار وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، تاکنون به کشته شدن بیش از ۲۸ هزار فلسطینی انجامیده است.

بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه به رفح پناه برده‌اند که بسیاری از آن‌ها در چادرهای موقت در کنار حصارهای مرزی مصر زندگی می‌کنند یا به گفته مارتین گریفیث، «آن‌ها چشم در چشم مرگ دوخته‌اند».

این مقام سازمان ملل اظهار داشت: «آنها غذای چندانی برای خوردن ندارند، به سختی به مراقبت‌های پزشکی دسترسی دارند، جایی برای خوابیدن پیدا نمی‌کنند و هیچ جای امنی برای رفتن سراغ ندارند. هفته‌هاست که گفته‌ام عملیات‌های بشردوستانه ما در حال شکست خوردن است.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG