لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

هشدار سازمان ملل: مشکل امنیت غذایی برای ۱۵ میلیون نفر در افغانستان


دفتر «برنامه جهانی غذا» وابسته به سازمان ملل گزارش داد که با توجه به پیامدهای ناشی از بحران کرونا، تا پایان سال ۲۰۲۰ تعداد افرادی که در افغانستان «مشکل امنیت غذایی»‌ دارند، احتمالا به بیش از ۱۵ میلیون نفر می‌رسد.

وحید‌الله امانی، سخنگوی این دفتر در کابل، به رادیو آزادی گفته است که ۶۰ درصد این افراد را کودکان تشکیل می‌دهند. افغانستان در حال حاضر بیش از ۳۷ میلیون نفر جمعیت دارد.

دفتر «برنامه جهانی غذا» از بحران شیوع کرونا که منجر به افزایش بیکاری در افغانستان شده است، به عنوان یکی از دلایل موثر در افزایش بحران «امنیت غذایی» در این کشور نام برده است.

این دفتر پیش از این بحران امنیت غذایی را برای ۱۲ میلیون نفر پیش‌بینی کرده بود، ولی اکنون می‌گوید که شیوع کرونا باعث افزایش ۲۵ درصدی تعداد افراد درگیر مشکل تامین غذا و رسیدن تعداد آنها به ۱۵ میلیون نفر خواهد شد.

به گفتۀ مقام‌های این سازمان، اعمال قرنطینه در شهرهای بزرگ، بیکار شدن افراد در نتیجۀ همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش قیمت مواد غذایی، از دلایل عمدۀ افزایش تعداد افراد گرسنه در افغانستان است.

گروه بازرسی ویژه بازسازی افغانستان، نهاد ناظر آمریکایی فعال در افغانستان، اردیبهشت امسال، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در افغانستان گزارش داده بود که با توجه مسدود شدن مرزها و اختلال در حمل و نقل کالا و انتقال کمک‌های بشردوستانه، قیمت مواد غذایی افزایش خواهد یافت و افغانستان با یک «فاجعه بهزیستی» مواجه خواهد شد.

گلبدین، ۶۵ ساله ساکن شهر فیض‌آباد در بدخشان افغانستان که که اکنون ۲ دختر و ۲ پسر دارد، به رادیو آزادی گفته است که یک دختر ۷ ساله‌اش بر اثر کرونا جان باخته‌ است، چون او «غذا، شیر و آب‌میوه نداشت که به دخترش بدهد».

او می‌گوید سه سال پیش که در حوالی روستای خودشان جنگ بوده، برای زنده‌ ماندن از جنگ گریخته است ولی اکنون گرفتار «خطر گرسنگی» شده است.

دفتر «برنامه جهانی غذا»، مستقر در شهر رم، ایتالیا، سالانه به حدود صد میلیون نفر در ۸۸ کشور جهان کمک غذایی می‌کند.

این سازمان روز جمعه، ۱۸ مهرماه، به دلیل «برای مبارزه با گرسنگی و کمکش به بهبود شرایط برای فراهم ساختن زمینه صلح» جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ را دریافت کرد.

سخنگوی دفتر برنامه جهانی غذا در کابل خواستار افزایش کمک‌های جهانی برای حل بحران غذایی در افغانستان شده است.

XS
SM
MD
LG