لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

هشدار یک نهاد ناظر آمریکایی در مورد وقوع فاجعه ناشی از کرونا در افغانستان


بازرسی ویژه بازسازی افغانستان در گزارش جدید خود به کنگره آمریکا هشدار داد که به احتمال زیاد در ماه‌های آینده افغانستان به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا با یک فاجعه بهزیستی روبرو خواهد شد.

این نهاد روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت در گزارشی تاکید کرد که شیوع کرونا ممکن است تلاش‌های آمریکا برای برقراری صلح در این کشور را به خطر بیاندازد.

این گزارش در نتیجه‌گیری خود می‌گوید: «ضعف‌های متعدد و در برخی موارد منحصر به فرد افغانستان از جمله نظام خدمات درمانی ضعیف، سوءتغذیه گسترده، مرزبانی ضعیف، مهاجرت داخلی گسترده، مجاورت و مناسبات نزدیک با ایران و تداوم درگیری‌های مسلحانه باعث می شود که این کشور در ماه‌های آینده با یک فاجعه بهزیستی روبرو شود.»


شیوع ویروس کرونا در افغانستان در حال حاضر نیز ابعاد نگران کننده‌ای دارد و تحت تاثیر آن بسیاری از مرزهای این کشور مسدود شده و حمل و نقل کالا و انتقال کمک‌های بشردوستانه مختل شده است.

بازرسی ویژه بازسازی افغانستان (سیگار) که بر نحوه هزینه کردن میلیاردها دلار کمک مالی آمریکا به آن کشور نظارت می‌کند هشدار داد که همزمان با تشدید این بحران به احتمال زیاد بهای مواد غذایی در افغانستان افزایش خواهد یافت.

طبق آمارهای وزارت بهداشت افغانستان تاکنون دو هزار و ۲۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده و حدود ۶۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در پی امضا توافق بین آمریکا و طالبان در ماه فوریه امیدها در مورد آغاز مذاکرات بین دولت افغانستان و این گروه افزایش یافت.

براساس این توافق گروه طالبان تعهد داد که ارتباط خود با گروه‌های تروریستی را قطع کرده و اجازه ندهد که این گروه‌ها از مناطق تحت کنترل اين گروه به نیروهای آمریکا و متحدان آن از جمله نیروهای دولتی افغانستان حمله کنند. در مقابل این تضمین‌های امنیتی دولت آمریکا نیز پذیرفت که نیروهای خود را تا ژوئیه سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند.

از زمان امضا این توافق گروه طالبان حملات خود به نیروهای دولتی را افزایش داده است. هفته گذشته این گروه پیشنهاد دولت افغانستان برای برقراری آتش بس در ماه رمضان را رد کرد.


بازرسی ویژه بازسازی افغانستان در گزارش جدید خود گفت نیروهای بین المللی به فرماندهی آمريکا حاضر نشده آمار مربوط به حملات طالبان طی سه ماهه اول سال میلادی جاری را منتشر کند. این گزارش یادآوری می‌کند از سال ۲۰۱۸ که این نهاد بررسی این آمارها برای مشخص کردن تعداد و محل حملات را آغاز کرده اولین باری است که نیروهای بین الملی چنین آماری را منتشر نمی‌کند.

اين نهاد افزود نیروهای بین المللی می‌گويند دلیل عدم انتشار آمار حملات طالبان این است که این اطلاعات اکنون بخشی از تجزیه و تحلیل درونی حکومت آمریکا در مورد روند مذاکرات با طالبان است.

مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان قرار است پس از آزادی حدود ۵ هزار نفر از اسرا و زندانیان طالبان توسط دولت آغاز شود. در مقابل طالبان نیز قرار است حدود هزار نفر از نیروهای امنیتی و کارکنان دولت را که در اسارت اين گروه هستند آزاد کند.

تا روز ۸ اردیبهشت دولت افغانستان حدود ۵۰۰ نفر از زندانیان طالبان و این گروه نیز حدود ۶۰ نفر از اسرا را آزاد کرده است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG