لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

دبيرکل سازمان ملل خشونت دولت سوریه علیه غير نظاميان را محکوم کرد


تصویری از شهر حمص
تصویری از شهر حمص
بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، روز جمعه، ششم آوریل، به شدت از دور تازه حملات نیروهای وفادار به حکومت بشار اسد به شهروندان سوريه انتقاد کرده و گفته است، دولت سوريه فورا و بدون قید و شرط کلیه عملیات نظامی علیه شهروندان سوری را متوقف کند.

دفتر بان گی مون در بيانيه ای اعلام کرد:«(آقای بان) به شدت دور تازه تشديد خشونت را محکوم می کند.»

در ادامه اين بيانيه آمده است:« او (دبيرکل سازمان ملل) از حمله نيروهای دولتی سوريه به غيرنظاميان بی گناه، از جمله زنان و کودکان، ابراز تاسف می کند، اين در حالی است که دولت سوريه متعهد شده که به استفاده از سلاح های سنگين در مراکز شهری و پر جمعيت پايان دهد.»

دفتر دبيرکل سازمان ملل متحد می گويد، دهم آوريل به مثابه مهلت اجرای تعهدات حکومت سوريه برای آتش بس و خروج نيروها است، ولی نمی توان به عنوان عذری برای تداوم کشتار از آن استفاده کرد.

به گزارش رويترز، فعالان سياسی سوری می گويند، دست کم۲۷ نفر در خشونت های روزجمعه کشته شده اند. اين در حالی که قرار است حکومت بشار اسد تا چهار روز ديگر در چارچوب طرح صلح کوفی عنان، نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه، آتش بس را اجرا کرده و نيروهای ارتش و سلاحهای سنگين را از مناطق شهری خارج کند.

در بيانيه بان گی مون همچنين تصريح شده است:«مقامات سوريه به طورکامل مسئول نقض جدی حقوق بشر و قانون بشر دوستانه بين المللی هستند.»

در ادامه اين يبانیه آمده است:«دبيرکل سازمان ملل متحد از دولت سوريه می خواهد فورا و بدون قيد شرط کلیه عمليات نظامی را عليه مردم سوريه متوقف کند.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به اتفاق آراء طرح شش ماده ای کوفی عنان برای پايان دادن به خشونت ها در سوريه را مورد تاييد قرار داد.

دولت سوریه موافقت خود را با اين طرح صلح اعلام کرده و قرار است این طرح صلح را از روز دهم آوريل امسال، به عنوان ضرب‌الاجل برای برقراری آتش‌بس اجرا کند.

این در حالی است که مخالفان حکومت بشار اسد می گویند، نشانه‌های کمی از تمایل حکومت برای اجرای این طرح صلح موجود است، بلکه حکومت بشار اسد در صدد است با کسب «زمان»، کنترل اوضاع را در دست بگیرد.

به گزارش رويترز، سازمان ملل متحد می گويد، از زمان آغاز نا آرامی ها در سوريه از ماه مارس سال گذشته تاکنون دست کم ۹ هزار نفر کشته شده اند، اين در حالی است که دولت سوريه می گويد در اين مدت بيش ۶ هزار نفر از جمله ۲ هزار و ۵۶۶ نظامی کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG