لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

تهاجم به اوکراین؛ تخلیه ماریوپل در جریان است؛ کرملین باز هم آمریکا و ناتو را تهدید کرد


نمای هوایی از کارخانه فولاد آزوف‌استال در ماریوپل که آخرین دژ مدافعان اوکراینی این شهر و همچنین پناهگاه صدها غیرنظامی است.
نمای هوایی از کارخانه فولاد آزوف‌استال در ماریوپل که آخرین دژ مدافعان اوکراینی این شهر و همچنین پناهگاه صدها غیرنظامی است.

رئیس جمهوری اوکراین عصر یکشنبه اعلام کرد که تا کنون حدود ۱۰۰ غیرنظامی از کارخانه فولاد آزوف‌استال در ماریوپل تخلیه شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی در توئیتی نوشت که گروه نخست، متشکل از صد غیرنظامی پس از تخلیه، عازم منطقه تحت کنترل نیروهای اوکراینی شده‌اند و فردا در زاپوریژیا با آن‌ها ملاقات خواهد کرد.

سازمان ملل متحد نیز پیشتر تایید کرده بود که بیش از ۵۰ غیرنظامی روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت از کارخانه فولاد آزوف‌استال در شهر محاصره‌شده ماریوپل در جنوب اوکراین تخلیه و به یک محل اسکان موقت منتقل شدند.

یک سخنگوی سازمان ملل گفته بود که در حال حاضر، عملیات تخلیه غیرنظامیان از این شهر بندری در جریان است.

روسیه کنترل بندر ماریوپول را در اختیار دارد و گزارش‌ها حاکی است که هم‌اکنون، حدود هزار نفر در کارخانه فولاد این شهر که به دستور پوتین محاصره شده است، گرفتار شده‌اند.

آزوف‌استال کارخانه‌ای عظیم با هزارتویی از پناهگاه‌ها و تونل‌ها است که برای مقاومت در برابر حملات نظامی در دوران سلطه ژوزف استالین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، طراحی و تاسیس شد.

شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین از حدود دو ماه پیش در محاصره نیروهای روسیه است و طی این مدت، در پی حملات هوایی مداوم ارتش روسیه تبدیل به ویرانه شده است.

گزارش‌ها حاکی است غیرنظامیانی که تا کنون موفق به تخلیه شهر نشده‌اند با کمبود آب، مواد غذایی و لوازم بهداشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بحران انسانی این شهر را تهدید می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پنجشنبه هفته گذشته پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، خبر داد که مذاکرات فشرده برای مهیاسازی تخلیه غیرنظامیان از آزوف‌استال در جریان است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نیز روز یکشنبه در سخنرانی هفتگی خود، جنگ در اوکراین را «قهقرای خوفناک بشریت» خواند و خواستار ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای تخلیه مردم گرفتار در کارخانه فولاد ماریوپل شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، بامداد ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) دستور تهاجم به اوکراین را صادر کرد و از آن زمان، نیروهای روسیه در حال پیشروی و یا تغییر آرایش نظامی خود در خاک کشور همسایه هستند.

کاخ کرملین از این تهاجم به عنوان «عملیات ویژه نظامی» یاد می‌کند که به ادعای آن، با هدف «نازی‌زدایی» و «غیرنظامی کردن» اوکراین در جریان است.

ولادیمیر پوتین آمریکا را متهم می‌کند که از طریق اوکراین، امنیت روسیه را تهدید کرده است.

حملات به تجهیزات نظامی ارسالی ناتو و تخریب فرودگاه اودسا

همزمان با سفر یک دیپلمات ارشد آمریکا به کی‌یف برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد ارتش این کشور محموله تسلیحاتی را که توسط ایالات متحده و کشورهای اروپایی متحد ناتو در حال انتقال به اوکراین بود، هدف قرار داد.

این وزارتخانه مدعی است که دو بمب‌افکن سوخو-۲۴ اوکراینی را طی عملیاتی شبانه بر فراز منطقه خارکیف سرنگون کرده است.

روسیه همچنین تایید کرد که یک فرودگاه نظامی در نزدیکی شهر بندری اودسا در جنوب اوکراین در پی حمله موشکی ارتش روسیه ویران شده است.

مقام‌های اوکراینی پیشتر گزارش داده بودند که یک باند جدیدا احداث شده در فرودگاه اصلی اودسا هدف اصابت موشک‌های باستیون روسی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، این موشک‌ها از شبه جزیره کریمه شلیک شده‌اند؛ منطقه‌ای که روسیه در سال ۲۰۱۴ و پس از مناقشات فراوان به خاک خود ضمیمه کرد.

کرملین باز هم آمریکا و ناتو را تهدید کرد

با افزایش تنش میان مسکو و غرب، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شینهوا، خبرگزاری رسمی چین، بار دیگر تهدید کرد که آمریکا و متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، موسوم به ناتو، باید ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین را متوقف کنند.

سرگئی لاوروف گفته است اگر ایالات متحده و ناتو واقعا خواهان حل‌وفصل بحران جاری در اوکراین هستند باید از تامین سلاح و مهمات برای کی‌یف دست بردارند.

آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی از آغاز تهاجم روسیه تا کنون، تجهیزات نظامی متعددی به ارزش میلیاردها دلار در اختیار اوکراین برای مقابله با نیروهای روسی قرار داده‌اند.

در تازه‌ترین اقدام، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از کنگره خواسته است تا با بسته ۳۳ میلیارد دلاری حمایت از اوکراین موافقت کند.

مسکو بارها واشینگتن را متهم کرده است که با اقدامات خود از جمله تامین نظامی کی‌یف به «آتش جنگ در اوکراین دامن می‌زند».

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، الجزیره و آسوشیتدپرس/ آ.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG