لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

سالیوان: آمریکا اقدامات لازم را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد


جیک سالیوان
جیک سالیوان

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت بار دیگر تاکید کرد، آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل اجازه نخواهند داد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

جیک سالیوان که در اندیشکده‌ واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک صحبت می‌کرد، اظهار داشت، ایالات متحده «اقدام لازم را اتخاذ خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد» و در عین حال به دنبال راه حلی دیپلماتیک برای مناقشه با ایران خواهد بود.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا با اشاره به این که در نهایت آزمون اساسی این است که ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد، گفت: «آنها امروز [سلاح هسته‌ای] ندارند و نمی‌توانند داشته باشند.»

او تاکید کرد: واشینگتن با متحدانش از جمله اسرائیل کار می‌کند تا ایران را از تولید سلاح باز دارد.

جیک سالیوان گفت: ما همچنان به ارسال پیام روشن درباره هزینه‌ها و پیامدهای زیاده‌روی [ایران]، ادامه می‌دهیم و در عین حال به جستجوی امکان دستیابی به نتیجه‌ای از طریق دیپلماتیک برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به چارچوب مهارکننده، ادامه می‌دهیم.

همزمان با توقف مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در شهریور سال گذشته، ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده که نگرانی آمریکا و سه کشور اروپایی حاضر در این توافق و اسرائیل را در پی داشته است.

در همین زمینه، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه با ابراز نگرانی از «پیشرفت چشمگیر» در برنامه هسته‌ای ایران گفت که تهران مواد لازم را برای ساخت پنج بمب هسته‌ای به دست آورده است.

یوآو گالانت گفت: «اشتباه نکنید، ایران با یک بمب اتم راضی نمی‌شود، ایران تاکنون مواد غنی‌شده ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی را برای ساخت پنج بمب هسته‌ای را به دست آورده است».

به گزارش شبکه خبری «آی۲۴» اسرائیل، یوآو گالانت در ادامه با اشاره به موج اخیر پرتاب موشک از غزه و استقرار نیروهای ایرانی در سوریه، هشدار داد که «پیشروی‌های ایران و غنی‌سازی تا ۹۰ درصد اشتباه بزرگی از سوی ایران خواهد بود و می‌تواند منطقه را به آتش بکشد».

نتانیاهو: ایران ۵۰ بار خطرناک‌تر از کره شمالی

نخست‌وزیر اسرائیل هم روز پنجشنبه گفت که جمهوری اسلامی ایران به اندازه «۵۰ کره‌شمالی»، خطرناک است.

بنیامین نتانیاهو در دیدار با هیاتی از اعضای دو حزب کنگره آمریکا و در پاسخ به پرسشی در خصوص جمهوری اسلامی گفت: «ایران ۵۰ بار از کره‌شمالی (خطرناک‌تر) است. این [ایران] فقط یک قلدر برای همسایگان مانند خاندان حاکم بر کره شمالی نیست» بلکه «یک نیروی ایدئولوژیک است که ما [اسرائیل] را یک شیطان کوچک و شما [آمریکا] را شیطان بزرگ می‌داند.»

او تاکید کرد، اگر جمهوری اسلامی قادر شود که با باج‌خواهی هسته‌ای، شهرهای آمریکا را تهدید کند، «آن‌گاه مسیر تاریخ تغییر خواهد کرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه آوریل تأیید کرد که بازرسان این نهاد ذرات اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۸۳.۷ درصد را در تاسیسات غنی‌سازی فردو کشف کرده‌اند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، هم گفته است که این سطح از غنی‌سازی اورانیوم فاصله چندانی با سطح ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای ندارد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در واکنش به این گزارش اعلام کرده‌اند که «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی‌سازی تا این حد در ایران وجود ندارد».

با استفاده از رویترز، تایمز اسرائیل و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG