لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۳

دانشگاه کمبریج: ایران سهمی ۴.۶ درصدی در استخراج بیت‌کوین جهان دارد


دانشگاه کمبریج در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت استخراج بیت‌کوین در جهان تخمین زده است که سهم ایران حدود ۴.۶ درصد باشد.

بر اساس آمارهای به‌روز رسانی شده دانشگاه کمبریج که تا ماه آوریل امسال را پوشش می‌دهد، قدرت شبکه کامیپوترهای استخراج‌کننده بیت‌کوین (هش ریت) در چین طی ماه آوریل نسبت به انتهای سال گذشته میلادی به شدت افت کرده است.

چین قوانین سختگیرانه‌ای نسبت به استخراج رمز ارز اعمال کرده و انتظار می‌رفت استخراج رمزارز در چین افت چشمگیری داشته باشد.

سهم چین از استخراج رمزارز در جهان از حدود ۷۵ درصد در سپتامبر ۲۰۲۰ به حدود ۴۶ درصد در ماه آوریل سال جاری رسیده است. بدین ترتیب هنوز هم حدود نیمی از استخراج بیت‌کوین در جهان در کشور چین انجام می‌شود.

در این فاصله سهم آمریکا از ۴ درصد به نزدیک ۱۶ درصد افزایش یافته است. سهم قزاقستان طی ماه‌های سپتامبر پارسال تا آوریل امسان شش برابر شده و به ۸.۲ درصد رسیده و روسیه و ایران نیز به ترتیب سهمی ۶.۸ درصدی و ۴.۶۴ درصدی در استخراج بیت‌کوین در جهان داشته‌اند.

مقامات ایران در ماه‌های گذشته استخراج رمزارز را یکی از عوامل اصلی کسری برق و خاموشی‌ها در کشور عنوان کرده بودند.

بر اساس برآورد دانشگاه کمبریج، میزان مصرف سالانه برق در بخش استخراج بیت‌کوین جهان حدود ۷۰ تراوات ساعت است.

بر اساس ادعاهای مقامات وزارت نیرو، مصرف برق بیت‌کوین در ایران حدود ۲ هزار مگاوات (معادل ۱۰ تراوات ساعت) است، اما برآورد دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که مصرف برق مزارع استخراج رمز ارز ایران حدود ۶۰۰ مگاوات، معادل کمی بیش از یک درصد از برق تولیدی کشور است.

ایران طی دو ماه گذشته با تولید ۵۶ هزار مگاوات برق، با کسری ۱۰ هزار مگاواتی برق مواجه شده بود. بدین ترتیب، سهم مزارع استخراج رمزارز در کسری برق کشور در بهترین حالت کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با انتشار گزارشی عملکرد ضعیف دولت در توسعه حوزه برق را عامل اصلی خاموشی‌های دو ماه گذشته عنوان کرد. آمارهای پنج سال گذشته وزارت نیرو نشان می‌دهد کمتر از نیمی از برنامه رشد تولید برق محقق شده است.

جزئیات آمارهای دانشگاه کمبریج همچنین نشان می‌دهد استخراج بیت‌کوین در ایران طی زمستان پارسال و بهار امسال نسبت به فصول مشابه سال قبل رشد اندکی داشته، اما نسبت به تابستان و پاییز پارسال ۶۰ درصد افزایش داشته است. این موضوع می‌تواند به کسری برق ایران در ماه‌های گرم سال مربوط باشد.

بعد از ایران کشورهای مالزی، آلمان، ایرلند و کانادا بیشترین سهم را در استخراج رمزارز جهان داشته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های دانشگاه کمبریج و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG