لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

ابراهیم رئیسی: حمله سایبری به سامانه فروش بنزین یارانه‌ای برای عصبانی کردن مردم بود


رئیس‌جمهوری ایران مدعی شده که در این حمله سایبری «نه تنها مسئولین دچار سردرگمی نشدند بلکه بلافاصله شرایط را مدیریت کردند»
رئیس‌جمهوری ایران مدعی شده که در این حمله سایبری «نه تنها مسئولین دچار سردرگمی نشدند بلکه بلافاصله شرایط را مدیریت کردند»

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران می‌گوید حمله سایبری به سامانه فروش بنزین یارانه‌ای در سراسر کشور، اقدامی برای «ایجاد بی‌نظمی و اخلال در زندگی مردم» و «عصبانی کردن» آن‌ها بود.

ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه پنجم آبان با اشاره به حمله سایبری روز سه‌شنبه به سامانه جایگاه‌های سوخت در کشور گفت: «هدف از این اقدام مختل کردن زندگی مردم بود تا بتوانند به مقاصد مشخص خود برسند».

او توضیحی در مورد این اهداف نداد.

رئیس‌جمهوری ایران با ادعای این‌که در این حمله سایبری «نه تنها مسئولین دچار سردرگمی نشدند بلکه بلافاصله شرایط را مدیریت کردند»، گفت: «این نه اولین حمله سایبری به کشور است و نه آخرین حمله خواهد بود؛ وزارت نفت و همه دستگاه‌ها و بخش‌های دیگر کشور باید تدابیر لازم را برای پیشگیری از حملات سایبری آینده به بهترین و دقیق‌ترین شکل انجام دهند».

به رغم ادعای آقای رئیسی مبنی بر مدیریت این حمله سایبری و همچنین وعده برخی دیگر از مقامات برای «عادی‌ شدن» شرایط پمپ‌بنزین‌ها تا ظهر روز چهارشنبه، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌‌های نفتی ایران گفته که در حال حاضر تنها ۲۲۰ جایگاه امکان سوخت‌گیری با کارت سوخت را دارند.

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه از قطع توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور به دلیل «اختلال» در سامانه هوشمند سوخت خبر دادند و همزمان تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از بیلبوردهای دیجیتال نصب‌شده در برخی نقاط منتشر شد که روی آن‌ها این شعار به چشم می‌خورد که «خامنه‌ای بنزین ما کو؟»

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران، این اختلال را ناشی از یک حمله سایبری گسترده اعلام کرد که همه چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران را دچار وقفه در عرضه سوخت کرده بود.

در حالی که جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، از عادی شدن شرایط جایگاه‌های سوخت تا اواسط امروز خبر داده بود، خبرگزاری رکنا گزارش داد که «مشکل تا این لحظه هنوز برطرف نشده و مردم فقط می‌توانند بدون کارت با نرخ سه هزار تومان سوخت‌گیری کنند».

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره آخرین تغییرات برای رفع اختلال گفته است: «حدود ۸۰ درصد جایگاه‌های سراسر کشور که نزدیک به سه هزار تا است، در مدار سوخت‌گیری با نرخ دوم سه هزار تومانی هستند.»

وی از تلاش تیم‌های فنی برای برقراری امکان سوخت‌گیری با نرخ اول خبر داده و افزود که فعلا «تعداد ۲۲۰ جایگاه امکان سوخت‌گیری با کارت سوخت با نرخ سهمیه‌ای را دارند.»

خانم کاهی پیش‌بینی کرده تعداد جایگاه‌هایی که امکان سوخت با نرخ دوم را دارند تا ظهر «روز چهارشنبه، به صد درصد می‌رسد.»

جواد اوجی، وزیر نفت، نیز روز گذشته وعده داده بود استفاده آفلاین از همه جایگاه‌های سوخت کشور تا صبح چهارشنبه امکان‌پذیر می‌شود.

حمله روز سه‌شنبه در دومین سالگرد اعتراضات خونین آبان ۹۸ رخ داد که در جریان آن صدها تن کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شدند.

آن اعتراضات که ابتدا در واکنش به گران شدن ۳۰۰ درصدی نرخ بنزین آغاز شد، به سرعت رنگ و بوی سیاسی گرفت و معترضان علیه مقام‌های ایران بویژه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شعارهای تندی سر دادند.

مسئولان حکومت ایران تاکنون آمار دقیقی از تعداد افراد کشته‌ و زخمی شده و همچنین تعداد افراد بازداشتی ارائه نداده و برخی از مسئولان به صورت تلویحی به عدد ۲۳۰ کشته اشاره کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، مهر، رکنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG