لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

ناظران دولت آمریکا: راهبرد ترامپ در مورد افغانستان «پیشرفت اندکی» داشته‌است


۱۷ سال از حمله آمریکا به افغانستان می‌گذرد
۱۷ سال از حمله آمریکا به افغانستان می‌گذرد

هیئت ناظر دولت آمریکا می‌گوید راهبرد دولت دونالد ترامپ در قبال افغانستان، برای مقابله با شورش‌ها و حملات، پیشرفت‌های اندکی داشته و این کشور، ۱۷ سال پس از حمله ایالات متحده، همچنان «خطرناک و در معرض تهدید» است.

سه نهاد ناظر دولتی در آمریکا، برآورد خود را از وضعیت افغانستان روز ۳۱ اردیبهشت منتشر کرده‌اند؛ این در حالی‌ست که پیش‌تر وزارت دفاع آمریکا گفته بود نیروهای افغان و ارتش ایالات متحده پس از دوره‌ای از مشکلات در حال کسب موفقیت هستند.

بازرسان کل وزارت دفاع، وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده، برآورد خود را به قانونگذاران کشورشان ارائه کرده‌اند. این گزارش به حملات مرگبار ماه‌های اخیر در افغانستان اشاره کرده و می‌گوید «طالبان، داعش - [شاخه] خراسان، هر یک دست به حملات شدیدی در کابل زده‌اند که صدها کشته برجای گذاشته است».

به گفته ناظران دولت آمریکا، طالبان همچنان کنترل مناطقی را در دست دارد و دست به حملات تروریستی در کابل، پایتخت افغانستان، می‌زند.

درست همزمان با ارائه این برآورد به کنگره، گروه طالبان در بیانیه‌ای تهدید کرده دست به حملات بیشتری در پایتخت افغانستان خواهد زد و به مردم آن کشور نیز هشدار داده از نزدیک‌شدن به «مراکز نظامی» پرهیز کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ۳۰ مرداد ماه راهبرد تازه خود در قبال افغانستان را اعلام کرد. برخلاف تصورات موجود، آقای ترامپ اقدامی در راستای خارج کردن نیروهای آمریکایی انجام نداد، بلکه گفت «تروریست ها خلا ناشی از خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی را پر خواهند کرد، از جمله داعش و القاعده، همانگونه که قبل از یازدهم سپتامبر چنین چیزی اتفاق افتاد».‎ ترامپ در آن سخنرانی از پاکستان نیز شدیدا انتقاد کرده بود.

هیئت ناظر دولت آمریکا در برآورد روز دوشنبه خود افزوده است که فشارهای واشینگتن برای این‌که پاکستان دست به اقدام عملی برای مقابله با شبه‌نظامیان مهاجم به افغانستان بزند، نیز نتیجه چندانی نداشته‌است.

بازرسان وزارت دفاع، وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده می‌گویند «با وجود توقف کمک‌های ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلاری آمریکا به پاکستان، اسلام‌آباد هیچ اقدام چشم‌گیری انجام نداده تا جلوی تبدیل شدن خاک خود به پناهگاهی امن برای تروریست‌ها را بگیرد».

پاکستان اتهام‌های واردشده از سوی دولت آمریکا را رد کرده‌است.

ناظران دولت آمریکا در بخشی دیگر از گزارش خود می‌گویند شمار نیروهای نظامی افغانستان نیز رو به کاهش است، موضوعی که خود به نگرانی‌ها در مورد قدرت و ظرفیت آن‌ها دامن زده‌است. شمار فعلی نیروهای ارتش ۱۱ درصد کم‌تر از شمار برنامه‌ریزی‌شده؛ یعنی ۳۵۲ هزار سرباز، است.

برپایه گزارش اروپای آزاد|ت.ت
XS
SM
MD
LG