لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

آمریکا: ایران هنوز تحقیقات معتبری درباره جان‌باختن مهسا انجام نداده است


لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز جمعه ۲۵ شهریور در بیانیه‌ای در آستانه سالگرد جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی تاکید کرد به‌رغم زندگی کوتاه مهسا، شجاعت او الهام بخش جنبش «در برابر وحشیگری بی‌سابقه» حکومت جمهوری اسلامی ایران بوده است.

سفیر آمریکا با اشاره بیانیه روز گذشته کمیته حقیقت یاب سازمان ملل تاکید کرده است: « ایران هنوز تحقیقات معتبری درباره مرگ مهسا در حین بازداشت و همچنین سایر معترضان انجام نداده است.»

لیندا توماس گرینفیلد همچنین از گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل در مورد تشدید سرکوب و انتقام جویی علیه معترضان و اعضای خانواده آنها که در سالگرد جانباختن مهسا ابراز نگرانی کرده است.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد روز گذشته در بیانیه‌ای گفت که یک سال پس از جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، سرکوب زنان و دختران و اقدامات تلافی‌جویانه علیه معترضان و خانواده‌های قربانیان تشدید شده است.

خانم گرینفیلد در ادامه به تلاش‌های آمریکا در حذف ایران از عضویت در کمیسیون مقام زن سازمان ملل و همچنین تشکیل هیئت مستقل حقیقت یاب سازمان ملل در مورد ایران اشاره کرد.

سفیر آمریکا همچنین از جمهوری اسلامی خواسته به طور کامل با تحقیقات کمیته حقیقت یاب سازمان ملل همکاری کند و عاملان جان‌باختن مهسا و کشتن معترضان مسالمت‌آمیز را مورد بازخواست قرار دهد.

خانم گرینفیلد اضافه کرده است: «امسال، ما دوباره به کانادا، فرانسه، نروژ، بریتانیا و اتحادیه اروپا خواهیم پیوست تا از قطعنامه سازمان ملل حمایت کنیم که وضعیت اسفناک حقوق بشر در ایران را برجسته کرده و خواستار عدالت و پاسخگویی است.»

سفیر آمریکا تصریح کرده است: «در انجام این اقدامات و اقدامات دیگر، ما از همه زنان و دختران ایران دفاع می کنیم. ما برای زنان می ایستیم، برای زندگی می ایستیم و برای آزادی می ایستیم. و تعهد ما برای ایستادن در کنار زنان و مردم ایران تزلزل نکرده و نخواهد کرد.»

مهسا امینی که همراه با خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود روز ۲۲ شهریور پارسال از سوی نیروهای گشت ارشاد نیروی انتظامی به اتهام «بدحجابی» بازداشت و به مقر این گشت در ساختمان خیابان وزرا منتقل شد.

گزارش‌ها حاکی است که او در جریان انتقال به این مقر مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت که ساعاتی بعد باعث بیهوشی و انتقال او به بیمارستان شد. خانم امینی سه روز بعد در بیمارستان کسری تهران جان باخت.

جان‌باختن مهسا امینی جرقه اعتراضات سراسری گسترده و طولانی را زد که از آن به عنوان جسورانه‌ترین چالش علیه حکومت جمهوری اسلامی از زمان آغاز حیات آن در سال ۱۳۵۸ یاد شده است. در جریان این اعتراضات، شعارهای معترضان بر مساله زنان و علیه رهبر جمهوری اسلامی متمرکز بود.

درحالی که مشکلات اقتصادی دلیل بسیاری از اعتراضات در چند سال اخیر بوده است، اما در اعتراضات سراسری سال گذشته زنان و دختران با حضور در خیابان‌ها نقشی اساسی در این اعتراضات ایفا کردند و «زن، زندگی، آزادی» به یکی از محورترین شعارهای این اعتراضات بدل شد.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکاو رادیو فردا
XS
SM
MD
LG