لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

سفیر آمریکا در آلمان ظریف را به «ریاکاری» متهم کرد


ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان
ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان

سفیر آمریکا در آلمان روز شنبه به توئیت وزیر امور خارجه ایران در مورد محدودیت برای عیادت از مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، واکنش نشان داده و رویکرد محمد جواد ظریف در این موضوع را «ریاکارانه» خوانده است.

محمد جواد ظریف روز شنبه در توییتی نوشته بود: به لطف فناوری توانستم با روانچی سفیرمان در سازمان ملل، رفیق و همکاری۴۰ ساله، صحبت کنم که در بیمارستانی در نیویورک بستری است و تنها چند ساختمان با او فاصله داشتم.

وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته گفته بود به شرطی به محمدجواد ظریف اجازه می‌دهد تا از مجید تخت روانچی در بیمارستانی در نیویورک عیادت کند که ایران یک شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این زمینه گفته بود : «ایران سال‌هاست که چندین شهروند آمریکایی را به ناحق زندانی کرده است و خانواده و دوستان آنها را به دلیل این که نمی‌توانند آزادانه با عزیزانشان دیدار کنند، رنج می‌دهد. ما به نمایندگی ایران اطلاع دادیم اگر جمهوری اسلامی یک شهروند آمریکایی را آزاد کند، ما هم مجوز دیدار را صادر خواهیم کرد.»

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان در واکنش به توئیت تازه محمد جواد ظریف نوشته است: شما مانع دسترسی مردم ایران به این فنآوری آمریکایی و شبکه‌های اجتماع می‌شوید. شما همچنان دست به گروگان‌گیری می‌زنید. ریاکاری شما مرزی ندارد.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش های اخیر خود نسبت به بازداشت‌های خودسرانه دوتابعیتی‌ها و شهروندان خارجی در ایران و همچنین ممانعت از دسترسی آنها به خدمات درمانی ابراز نگرانی عمیق می‌کنند.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید، دست‌کم ۳۰ پرونده در این زمینه در دستگاه قضایی ایران وجود دارد.

گفته می‌شود برخی از زندانیان دوتابعیتی در ایران از جمله مایکل وایت، شهروندان آمریکایی زندانی در مشهد نیازمند خدمات درمانی ویژه هستند. خانواده مایکل وایت می‌گویند که وی به آسم حاد مبتلا است و قبل از سفر به ایران برای معالجه تومور گردن، شیمی درمانی کرده بود.

ریچارد گرنل همچنین در توئیت دیگری از محمد جواد ظریف پرسیده است، رابرت لوینسون کجاست؟ او برای ۱۲ سال است در ایران به گروگان گرفته شده است. طولانی ترین زمانی که یک آمریکایی گروگان بوده است.

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، زمستان سال ۱۳۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد. آمریکا اعتقاد دارد که آقای لوینسون در ایران دستگیر شده است، اما مقامات ایران می‌گویند که از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.

دلیل درخواست وزیر امور خارجه ایران برای عیادت از مجید تخت روانچی در بیمارستانی در نیویورک محدودیت‌هایی است که دولت آمریکا برای تردد دیپلمات های ایرانی اعمال کرده است.

مجید تخت روانچی در بیمارستانی بستری شده که خارج از محدوده معین شده برای تردد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک قرار دارد. به همین دلیل وزیر امور خارجه ایران برای عیادت از مجید تخت روانچی نیازمند کسب اجازه بوده است.

در همین زمینه، رایزن مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در خصوص بیماری مجید تخت روانچی گفته است: «مراحل درمان سفیر ایران تکمیل شده و پس از مرخص شدن از بیمارستان به زودی به محل کار باز می گردد.»

با استفاده از توییتر، ایرنا و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG