لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

ترامپ ورود مقام‌های ارشد ایران و وابستگان آنها را به آمریکا تعلیق کرد


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه با فرمانی ورود مقام‌های ارشد حکومت ایران و وابستگان درجه یک آنها را‎ به آمریکا تعلیق و محدود کرد.

صدور این فرمان در شرایطی است که هم‌اکنون رئیس‌جمهور ایران در رأس هیئتی متشکل از مقام‌های ایرانی، از جمله محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در چارچوب شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در آمریکا به سر می‌برند‎.

دونالد ترامپ در ابلاغیه‌ای که در وب سایت کاخ سفید منتشر شده، حکومت ایران را به حمایت از تروریسم و همچنین زندانی کردن شهروندان آمریکایی متهم کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا در این ابلاغیه‌ای گفته است: حکومت ایران، یک دولت حامی تروریسم است و سپاه پاسداران از جمله نیروی قدس حامی تروریسم و مستقیما درگیر اقدامات تروریستی هستند.

دونالد ترامپ در این ابلاغیه با اشاره به نقش حکومت ایران در بحرا‌ن‌های انسانی، تهدید علیه همسایگانش، تهدید کشتیرانی بین المللی و انجام حملات سایبری، تاکید کرده است، اعمال محدودیت برای ورود مقام‌های ارشد حکومت ایران و وابستگان درجه یک آنها به عنوان مهاجر یا غیر مهاجر به آمریکا را در راستای منافع ایالات متحده می‌دانم.

او تصریح کرده است:« ورود افراد مشخص شده در بند یک به عنوان مهاجر و غیر مهاجر به آمریکا، به جز در مواردی که مشخص شده، را به زیان منافع ایالات متحده می‌دانم و بر این اساس ورود آنها مشمول محدودیت و استثناهایی خواهد شد.»

در بند یک این ابلاغیه‌ رئیس جمهوری آمریکا آمده است: ورود افراد زیر به عنوان مهاجر یا غیر مهاجر به آمریکا تعلیق می‌شود: الف) مقام‌های ارشد حکومت ایران و ب) وابستگان درجه یک مقام‌های ارشد حکومت ایران.

طبق بند چهارم این ابلاغیه‌ کلیه دارندگان اقامت دائم (گرین کارت) و کسانی که به عنوان پناهنده سیاسی یا مهاجرت پذیرفته شده‌اند، از این ابلاغیه مستثنی هستند.

همچنین در این ابلاغیه‌ تاکید شده است، افرادی که ورود آنها به ایالات متحده تعلیق شده تنها با تشخیص وزیر خارجه آمریکا می‌توانند وارد این کشور شوند.

در بند پنجم هم آمده است، وزیر امور خارجه آمریکا تشخیص خواهد داد تا چه زمانی این اعلامیه به صورت کامل یا فقط بخشی از آن لازم اجرا است.

دونالد ترامپ در همین روز در کنفرانسی خبری در نیویورک گفت، در راستای برخورد با دو رژیم دیکتاتوری در ایران و ونزوئلا، ورود مقامات ارشد هر دو حکومت و وابستگان درجه یک آنها را به آمریکا تعلیق می‌کنم.

آمریکا در تیرماه سال جاری برای تردد دیپلمات‌های ایرانی و اعضای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد و خانواده‌های آنها در نیویورک محدودیت هایی وضع کرد.

دولت آمریکا همچنین پیشتر برای تردد محمد جواد ظریف در نیویورک محدودیت‌هایی را اعلام کرده بود. آنها فقط مجاز هستند در محدوده اقامتگاه رسمی نماینده ایران ، دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی و ساختمان سازمان ملل متحد تردد کنند. آنها همچنین تنها می‌توانند از طریق فرودگاه جان اف کندی نیویورک وارد آمریکا شده و از آن خارج شوند.

تنش بین ایالات متحده و ایران در یک سال گذشته بالا گرفته است. آمریکا اردیبهشت پارسال به دنبال خروج از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام تحریم‌های خود را علیه جمهوری اسلامی بازگرداند.

از آن زمان آمریکا ضمن تشدید تحریم ها علیه ایران خواستار توافق تازه‌ای شده است که علاوه بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، شامل فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در منطقه نیز باشد.

وب سایت کاخ سفید و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG