لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

مقام خزانه‌داری آمریکا: از افزایش صادرات دارو و اقلام بشردوستانه به ایران حمایت می‌کنیم


معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید به رغم تحریم بانک مرکزی ایران مکانیزم‌های دیگری برای دریافت کمک‌های بشردوستانه، دارو و غذا وجود دارند و «ما به شدت از تسهیل در این روند حمایت می‌کنیم».
معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید به رغم تحریم بانک مرکزی ایران مکانیزم‌های دیگری برای دریافت کمک‌های بشردوستانه، دارو و غذا وجود دارند و «ما به شدت از تسهیل در این روند حمایت می‌کنیم».

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی می‌گوید این کشور تغییری در صدور مجوزهای عمومی برای صادرات دارو و اقلام بشردوستانه به ایران نداده و از صادرات این موارد به ایران استقبال می‌کند.

سیگال مَندلکر در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا در عین حال گفته است که «به دلیل تحریم بانک مرکزی ایران بر مبنای قانون مرتبط با تروریسم، نیاز به مجوزی متفاوت در این زمینه است»، گرچه «مکانیزم‌های دیگری هم برای دریافت کمک‌های بشردوستانه، غذا و دارو وجود دارد».

این مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه با اشاره به اینکه میزان صادرات دارو به ایران در سال‌جاری بیشتر شده، تأکید کرد: «از اینکه غذا، ‌دارو و اقلام بشردوستانه به ایران منتقل شود، بسیار استقبال می‌کنیم».

او درباره تحریم بانک مرکزی توسط دولت آمریکا گفت این بانک «مسئول انتقال میلیاردها دلار و یورو برای تامین هزینه تروریسم، نیروی قدس، حزب‌الله و حوثی‌ها است».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز جمعه ۲۹ شهریور اعلام کرد که بانک مرکزی ایران را به فهرست تحریم‌های این کشور افزوده است.

پیرو این اظهارات وزارت خزانه‌داری آمریکا اطلاعیه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه بانک مرکزی ایران «میلیون‌ها دلار در اختیار سپاه پاسداران، شاخه خارجی آن، نیروی قدس، و حزب‌الله که گروهی تروریستی وابسته به ایران است، قرار داده».

مقام‌های حکومت ایران این تصمیم را غیرقابل قبول ارزیابی کرده‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در واکنش به این تصمیم گفت این اقدام برای «مانع شدن از خریدهای بین‌المللی و رسیدن غذا و دارو به مردم ایران است».

با این حال، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی می‌گوید بانک مرکزی ایران به دلیل تأمین مالی تروریسم تحریم شده و مکانیزم‌های دیگری برای دریافت کمک‌های بشردوستانه، دارو و غذا وجود دارند و «ما به شدت از تسهیل در این روند حمایت می‌کنیم».

سیگال مَندلکر در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به یکی از فعالیت‌های بانک مرکزی ایران گفت این بانک برای جابه‌جایی پول برای یک عضو شناخته‌شده حزب‌الله لبنان، از نهادی استفاده کرده که در ظاهر در زمینه کالاهای بشردوستانه فعالیت می‌کرده است.

به گفته این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا، «شرکت تدبیر کیش» که در زمینه دارو فعال بوده، در واقع بخشی از یک شبکه بزرگ و پیچیده برای کمک به نیروی قدس سپاه بوده و از این طریق صدها میلیون دلار به حزب الله و حماس رسانده‌اند».

او تأکید کرد که دولت آمریکا نمی‌تواند در گوشه‌ای بایستد و این مسائل را در زمینه تأمین مالی تروریسم بر ملا نکند.

سیگال مَندلکر گفت هدف نهایی دولت ترامپ، رسیدن به توافقی بهتر از توافق دولت اوباما است.

XS
SM
MD
LG