لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

آمریکا دیگر شهرک‌سازی در کرانه باختری را نقض قوانین بین‌المللی نمی‌داند


مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

دولت ایالات متحده روز دوشنبه، ۲۷ آبان‌ماه، اعلام کرد که از این پس وجود شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری را نقض قوانین بین‌المللی نمی‌داند.

در مقابل مقامات فلسطینی و اتحادیه اروپا به این تصمیم تازه واکنش منفی نشان داده و بر خط‌مشی پیشین که در یک قطعنامه سازمان ملل نیز مورد تایید قرار گرفته تاکید کردند.

این تصمیم دولت دونالد ترامپ، خلاف جهت چهار دهه سیاست آمریکا در این زمینه به‌ شمار می‌رود و، به گفته بسیاری از تحلیل‌گران، تلاش فلسطینی‌ها برای دستیابی به یک کشور مستقل را بیش از پیش تضعیف خواهد کرد.

بر اساس یک سند قانونیِ وزارت امور خارجه آمریکا، مورخه ۱۹۷۸، اسکان شهروندان اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی «مغایر با قوانین بین‌المللی است»، اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، روز دوشنبه، ۲۸ آبان، این سند را باطل اعلام کرد.

آقای پومپئو در محل وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که دولت ترامپ معتقد است هرگونه مسئله حقوقی در مورد شهرک‌سازی‌ها باید توسط دادگاه‌های اسرائیل حل‌وفصل شود و این‌ که شهرک‌سازی را نقض قوانین بین‌المللی اعلام کنیم توجهات را «از تلاش‌های فراگیرتر جهت مذاکره برای توافق صلح منحرف می‌کند».

او افزود که مغایر دانستن شهرک‌سازی‌ها با قوانین بین‌المللی، کمکی به پیشبرد صلح نکرده و این‌ که چه طرفی در این زمینه محق است هیچ گاه از طریق روند دادرسی قضایی حل نخواهد شد.

اعلام این تصمیم آمریکا، خشم فلسطینی‌ها را به دنبال داشته و نبیل ابوردنه، سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در همین روز گفت که «دولت آمریکا دیگر اعتبار خود را برای هرگونه ایفای نقش در روند صلح در آینده از دست داده‌ است.»

روز دوشنبه اتحادیه اروپا هم، کمی پس از اعلام تصمیم جدید آمریکا، سیاست اسرائیل در زمینه شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، گفت که سیاست این اتحادیه در این زمینه «روشن است و بدون تغییر باقی می‌ماند: تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی طبق قوانین بین‌الملل غیرقانونی است».

دولت دونالد ترامپ پیش از این نیز در زمینه منازعه اسرائیلی-فلسطینی سیاست‌هایی نزدیک‌تر به دیدگاه اسرائیل را در پیش گرفته که از آن جمله است به رسمیت شناختن اورشلیم/بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، انتقال سفارت ایالات متحده به آن شهر و بستن دفتر دیپلماتیک فلسطینی‌ها در واشینگتن.

XS
SM
MD
LG