لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

رای‌گیری در شورای امنیت برای «توقف فوری شهرک‌سازی اسرائیل در مناطق اشغالی»


شهرک معالی ادومیم‎ در کرانه باختری
شهرک معالی ادومیم‎ در کرانه باختری

شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز پنج‌شنبه -به وقت آمریکا- پیش‌نویس قطعنامه‌ای، که خواستار «توقف فوری و کامل شهرک‌سازی‌های اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطین، از جمله شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) است» را، به رای بگذارد.

پیش‌نویس قطعنامه را مصر آماده کرده و قرار است بعد از ظهر روز پنج‌شنبه در مورد آن رای‌گیری شود. رویترز به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گوید هنوز مشخص نیست واکنش ایالات متحده، کشوری که اقدامات علیه اسرائیل را وتو می‌کند، در جریان رای‌گیری چه خواهد بود. خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید همه چشم‌ها به آمریکا دوخته شده‌است.

پیشاپیش، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در پستی در توئیتر گفته آمریکا «باید قطعنامه ضداسرائیلی شورای امنیت سازمان ملل در روز پنج‌شنبه را وتو کند». در این پست مشخص نیست آیا مقام‌های اسرائیل، یا به طور مشخص نخست‌وزیر آن، از واکنش آمریکا خبر دارند یا نه.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در واکنش به پیش‌نویس ارائه شده، آن را «اوج ریاکاری» توصیف کرده و گفته «مضحک است، وقتی هزاران نفر در سوریه کشتار می‌شوند، شورای امنیت وقت و انرژی خود را صرف مذاکره برای محکوم کردن تنها دمکراسی خاورمیانه می‌کند».

قطعنامه برای تصویب نیازمند ۹ رای موافق از میان کل ۱۵ عضو شورای امنیت است. در عین حال تصویب آن بستگی به وتو نشدن آن از سوی یکی از پنج عضو ثابت، آمریکا، چین، روسیه، فرانسه یا بریتانیا دارد.

رویترز می‌گوید از نظر شماری از دیپلمات‌ها، این قطعنامه «آخرین فرصت» برای اقدام شورای امنیت، از جمله در مورد مسائلی مانند شهرک‌سازی‌ها است؛ پیش از آنکه دونالد ترامپ، ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا، هدایت دولت را از ۲۰ ژانویه در دست گیرد.

روسای جمهوری ایالات متحده همواره از دولت اسرائیل حمایت کرده و روابط دو کشور، از جمه نزدیک‌ترین روابط چه از منظر سیاسی چه از منظر راهبردی، در جهان، به شمار می‌رود.

با این همه در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، تنش‌هایی میان دولت او دولت نتانیاهو به وجود آمد که در مواردی «کم‌سابقه» توصیف شده‌است.

دونالد ترامپ اما نشان داده قصد دارد این تنش‌ها را از میان برداشته و در عین‌حال در پاره‌ای از مسائل نیز از سیاست‌های معمول آمریکا، دوری کند؛ برای نمونه اصراری در رسیدن به توافق صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، در صورت عدم اقدام یا خواست اسرائیل، نداشته باشد. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، همچنین، سفیری را برای اسرائیل برگزیده که از هواداران شهرک‌سازی‌های آن کشور به شمار می‌رود و خواستار انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس است.

اسرائیل در جریان جنگ موسوم به «شش روزه» در سال ۱۹۷۶، کنترل شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) را در دست گرفت؛ آنچه از منظر سازمان ملل اشغال این منطقه به شمار می‌رود. از نظر اسرائیل، اورشلیم، پایتخت آن کشور است. سازمان ملل این موضوع را به رسمیت نمی‌شناسد و به همین دلیل نیز سفارت‌خانه‌ها، از جمله سفارت آمریکا، در این سال‌ها در تل‌آویو -پایتخت پیشین- بوده است.

XS
SM
MD
LG