لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

ارتش آمریکا می‌گوید در حمله پهپادی به یک خودرو در کابل غیرنظامیان کشته شدند


تجمع مردم در محل حمله پهپادی به یک خودرو در کابل
تجمع مردم در محل حمله پهپادی به یک خودرو در کابل

ارتش آمریکا روز جمعه ۲۶ شهریور ماه حمله هواپیمای بدون سرنشین این کشور به یک خودرو در شهر کابل در هفتم شهریور را «یک اشتباه غم انگیز» خواند و «عذر خواهی» کرد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند٬ در این حمله ۱۰ غیر نظامی از جمله هفت کودک کشته شدند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون در هفتم شهریور اعلام کرده بود یک بمبگذار انتحاری گروه حکومت اسلامی، داعش خراسان، که با خودرو به مقصد فرودگاه کابل در حال حرکت بود، در حملات پهپادی نیروهای آمریکایی کشته شد.

بعد از این حمله٬ گزارش‌هایی در خصوص کشته شدن غیرنظامیان در این حمله پهپادی منتشر شد.

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز جمعه به خبرنگاران گفت٬ در زمان انجام این حمله٬ من مطمئن بودم که این حمله از تهدید قریب الوقوع علیه نیروهای ما در فرودگاه جلوگیری کرده است.

فرمانده سنتکام اضافه کرد٬ تحقیقات ما اکنون نشان می‌دهد که این حمله٬ یک اشتباه غم‌انگیز بود.

ژنرال فرانک مک‌کنزی همچنین گفته است، بعید می‌دانم کشته شدگان اعضای وابسته به داعش خراسان بودند یا تهدیدی مستقیم برای نیروهای آمریکایی بوده باشند.

فرمانده سنتکام تصریح کرد، پنتاگون در حال بررسی پرداخت غرامت به قربانیان این حمله است.

لوید آستین٬ وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت که در حمله هواپیمای بدون سرنشین زماری احمدی کشته شد که برای یک سازمان غیر انتفاعی بین المللی کار می‌کرد.

وزیر دفاع آمریکا اضافه کرده است: ما اکنون می‌دانیم که هیچ ارتباطی بین آقای احمدی و داعش-خراسان وجود نداشت و فعالیت‌های وی در آن روز کاملاً بی‌ضرر و به هیچ وجه تهدید قریب الوقوع برای ما نبود.

لوید آستین ضمن «عذرخواهی» از این اشتباه تاکید کرد از این «اشتباه وحشتناک» درس خواهد گرفت.

این حمله در زمانی روی داد که گروه طالبان کابل را تصرف کرده بود و آمریکا در آخرین روزهای حضور نظامی ۲۰ ساله خود در افغانستان در تلاش بود تعداد بیشتری از متقاضیان خروج از افغانستان را از کابل خارج کند.

سه روز پیش از این حمله پهپادی، در حمله انتحاری داعش خراسان در ورودی فرودگاه کابل دست‌کم ۱۶۹ شهروند افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند.

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG